
Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
– Det känns bra, spännande och utmanande. Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Packnews.
Fujifilm skriver i en kommentar att förändringen gör att Segelberg kan tillämpa sitt kommersiella sinne och sin stora erfarenhet att driva försäljning, främja viktiga partnerskap och spjutspetsinitiativ för affärsutveckling över hela EMEA-regionen, med fokus speciellt på Fujifilms flaggskepp för digital förpackningspress, Jet Press FP790.
– Det är en spännande att få leda Fujifilms digitala förpackningssatsningar i Europa. Jet Press FP790 erbjuder unika fördelar för våra kunder, och jag är angelägen om att ytterligare utöka dess närvaro på marknaden, säger Tommy Segelberg.

”Allt ska vara hållbart”
– Hela satsningen på europeiska marknaden kommer direkt och indirekt från vår kanalstrategi tillsammans med den tekniska delen av vår utveckling. Produkterna vi tar fram utvecklas mycket efter marknadens behov. Allt ska vara hållbart, miljövänligt, återvinningsbart, solventfritt och PFAS-fritt. Det är en långvarig strategi som Fujifilm började med 2006. Fokus är på hållbarhet och vattenbaserat.
Han säger att hållbarhetsarbetet ska genomsyra alla delar av Fujifilm som företa
– Vårt miljöarbete i Norden har kommit långt. Vi har fyra pågående installationer av vår Jet Press FP790 varav två är uppe i full produktion. Vi levererar med fokus på flexible packaging.
Han tar Nordisk Bioplastförening som exempel på framstående hållbarhetsarbete i Norden.
– De är ett föredömligt exempel för vad de gjort på substratsidan och ett arbete som vi tittar på ur ett hållbarhetsperspektiv.
Tommy Segelbergs tidigare roll i Norden kommer tas över av dansken Michael Gram Riemann men Segelberg kommer ha kvar en del av rollen i samarbetet med återförsäljaren Visutech i Sverige.
”Tommys kommersiella sinne”
Fujifilm har också utsett belgaren Adil Kabel som försäljningschef för packaging inom Benelux-länderna.
– Dessa nyckelutnämningar inom vårt team innebär en spännande fas i Fujifilms strategi att befästa vår position som en ledande integrerad förpackningsleverantör och visa upp vårt engagemang för att möta ökad efterfrågan på marknaden. Adils beprövade meritlista och djupa förståelse för vår produktportfölj, tillsammans med Tommys kommersiella sinne och marknadskunskap, kommer att vara avgörande för att accelerera vår tillväxt och leverera exceptionellt värde till våra kunder, säger Manuel Schrutt, Global Director of Business Strategy for Packaging på Fujifilm.