Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

PUBLICERAD: 4 oktober 2024
UPPDATERAD: 8 oktober
Tommy Segelberg har fått en ny roll. Foto: Felix Alnemark.

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.

– Det känns bra, spännande och utmanande. Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Packnews.

Fujifilm skriver i en kommentar att förändringen gör att Segelberg kan tillämpa sitt kommersiella sinne och sin stora erfarenhet att driva försäljning, främja viktiga partnerskap och spjutspetsinitiativ för affärsutveckling över hela EMEA-regionen, med fokus speciellt på Fujifilms flaggskepp för digital förpackningspress, Jet Press FP790.

– Det är en spännande att få leda Fujifilms digitala förpackningssatsningar i Europa. Jet Press FP790 erbjuder unika fördelar för våra kunder, och jag är angelägen om att ytterligare utöka dess närvaro på marknaden, säger Tommy Segelberg.

 

Fujifilm Jet Press FP790 kan skriva ut på substrat upp till 790 mm med en produktivitet på 50 meter i minuten. Upplösningen är 1200×1200 dpi.
”Allt ska vara hållbart”

– Hela satsningen på europeiska marknaden kommer direkt och indirekt från vår kanalstrategi tillsammans med den tekniska delen av vår utveckling. Produkterna vi tar fram utvecklas mycket efter marknadens behov. Allt ska vara hållbart, miljövänligt, återvinningsbart, solventfritt och PFAS-fritt. Det är en långvarig strategi som Fujifilm började med 2006. Fokus är på hållbarhet och vattenbaserat.

Han säger att hållbarhetsarbetet ska genomsyra alla delar av Fujifilm som företa

– Vårt miljöarbete i Norden har kommit långt. Vi har fyra pågående installationer av vår Jet Press FP790 varav två är uppe i full produktion. Vi levererar med fokus på flexible packaging.

Han tar Nordisk Bioplastförening som exempel på framstående hållbarhetsarbete i Norden.

– De är ett föredömligt exempel för vad de gjort på substratsidan och ett arbete som vi tittar på ur ett hållbarhetsperspektiv.

Tommy Segelbergs tidigare roll i Norden kommer tas över av dansken Michael Gram Riemann men Segelberg kommer ha kvar en del av rollen i samarbetet med återförsäljaren Visutech i Sverige.

”Tommys kommersiella sinne”

Fujifilm har också utsett belgaren Adil Kabel som försäljningschef för packaging inom Benelux-länderna.

– Dessa nyckelutnämningar inom vårt team innebär en spännande fas i Fujifilms strategi att befästa vår position som en ledande integrerad förpackningsleverantör och visa upp vårt engagemang för att möta ökad efterfrågan på marknaden. Adils beprövade meritlista och djupa förståelse för vår produktportfölj, tillsammans med Tommys kommersiella sinne och marknadskunskap, kommer att vara avgörande för att accelerera vår tillväxt och leverera exceptionellt värde till våra kunder, säger Manuel Schrutt, Global Director of Business Strategy for Packaging på Fujifilm.

Läs vidare

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx