Frontpac gör förvärv – ska fortsätta växa

PUBLICERAD: 23 november 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Frontpacs vd Martin Enocson.

Malmöbaserade Frontpac tar över Gefle Kartong och Display AB samt dotterbolaget Gefle Kartong. Nu blickar de framåt mot lyxigare förpackningar och en framtida satsning på digitaltryck.

FrontPac producerar förpackningar och displayer i wellpapp tryckta i offset. Företaget med verksamhet i Arlöv utanför Malmö har idag över 100 anställda. Produkter levereras till fler än 15 länder. Nu expanderar Frontpac sin kundbas i norra och mellersta Sverige genom förvärv av Gefle Kartong och Display samt dotterbolaget Gefle Kartong.

Varför har ni valt att genomföra den här affären?

– FrontPac har de senaste åren investerat mycket i fabriken för att kunna fortsätta växa. Nu ser vi det naturligt att ta ansvar för att konsolidera marknaden av producenter av offsettryckta well- och kartongförpackningar. Gefle Kartong har en fin maskinpark och många välkända kunder som passar väl ihop med FrontPacs verksamhet, säger Frontpacs vd Martin Enocson.

Övertagandet kommer ske den 1 december. Den genomförda affären medför enligt Frontpac att de kommer kunna erbjuda kunderna en utökad service och produktportfölj. Samtidigt vidareutvecklas grossistverksamheten i Gävle. Ökade volymer, effektivisering av inköp och ett mervärde till kunderna är andra värden som kommer Frontpac till gagn. Martin Enocson säger att arbetet kommer bestå av att räkna på hur man utnyttjar anläggningarna på bästa sätt.

– FrontPac är ju kända för att arbeta med större format och Gefle kartong och Display har en väldigt fin anläggning i mindre format. Nu handlar det om att optimera produktionsresurserna så rätt jobb körs i rätt fabrik och kunderna får bästa förpackning till bästa pris.

Hur ser affärsstrategin ut för de nästkommande fem åren?
– Vår plan att växa är fortsatt klar. Idag har vi nästan 50 procent export och vi arbetar utifrån att det fortsatt kommer finnas en ökad efterfrågan av finare förpackningar. Slaget står i butiken och där har Sverige mycket att utveckla om man jämför med hur det ser ut i butikerna ute på kontinenten.

Investeringar för att trycka digitalt blir nödvändigt för att säkra framtiden, enligt Enocson:

– Offsettryck är tryckmetoden som är överlägsen om man värderar kvalitet, flexibilitet och totalkostnad. Och digitalt ökar för att uppnå ännu större flexibilitet och variation. Här kommer FrontPac fortsatt investera för att behålla sin marknadsledande position i Skandinavien.

Leif Folcke och Linda Folcke har drivit Gefle Kartong och Display under många år , och så även Gefle Kartong och Produktion i Karlstad AB tillsammans med Bengt Levander. De tre kommer vara fortsatt verksamma i bolagen för att säkra driften framöver. Kunder och leverantörer kommer även i fortsättningen göra affärer med Gefle Kartong.

 

Läs vidare

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x

Papper i stället för plast testas i finsk chokladförpackning

UPM Specialty Papers och Orkla Suomi testar ett nytt pappersomslag för Panda Milk choklad. Under en sexmånaders pilotperiod ersätter de nya omslagen traditionellt använda omslag av PP. På grund av sin höga fetthalt kan choklad vara en utmaning att packa i papper.
Panda Maitosuklaa 2025 E

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024