Förstärkt budskap med digital signage

PUBLICERAD: 7 februari 2019
UPPDATERAD: 24 januari

– Vi står inför ett decennium där tryckt och digitalt kommer fungera tillsammans i en fysisk miljö, säger Brandfactorys affärsutvecklingschef Olof Björn.

Olof Björn, utvecklade sin ståndpunkt om kombinationen tryck och digital signage under Brandfactorys föreläsning på Sign&Print Scandinavia:

– Ser man till den yngre generationen så vänder de sig mycket till mobilen. Genom att ta de digitala ytorna in i butiken så skapar man en igenkänningsfaktor, säger Olof Björn.

Brandfactory har använt sig av digital signage, alltså digitala skärmar inomhus- och utomhus, för att nå ut med sina kunders budskap. Ett exempel som företaget visade upp under mässan är ett hjälpmedel för hockeyspelare när de ska köpa en ny hockeyklubba.

– Genom att ha digitala skärmar kan man skapa guider. Med hjälp av en skärm kan man i butiken mäta vilken sorts klubba du ska ha, baserat på dina personliga egenskaper. Förutom detta så avslöjar skärmen även vilken hockeystjärna som har just den klubban, säger Jesper Holmström, creative director.

Med digital signage kan ett företags marknadsavdelning äga en kampanj på ett helt nytt sätt, menar Brandfactory. När innehållet är digitalt har de möjlighet att styra vad som ska synas och när, ute i de fysiska butikerna.

– Något som är relevant i en butik i Lund, kanske inte är intressant i Kiruna. Marknadsavdelningen kan på så sätt styra hur kommunikationen ska se ut vid olika tidpunkter på dygnet. När en produkt är slut i en butik kan den direkt plockas bort från skärmen, så att endast relevant innehåll syns för just den butiken.

Men digital signage är enligt företaget inte alltid användbart.

– Skulle du arbeta med bara digitala ytor så kan det bli en förvirrad upplevelse, säger Olof Björn när han får frågan om man inte enbart kan ha digitala skärmar.

– Vissa saker är självklart enklare i tryck. Det blir däremot interaktivt när det är digitalt. Mycket av digital signage innebär stora investeringar. Så det är en avvägning vad man ska satsa på, avslutar Olof Björn.

 

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Schur visar ny printerteknik som ersätter etiketter på Sign Print & Pack i Odense

Den danska förpackningsjätten Schur har valt att visa sin senaste 5-färgsetiketteringsteknik på Sign Print & Pack-mässan i danska Odense som startar onsdagen den 18 september.
GSI-Colorizex

Det här händer på mässan Sign Print&Pack i Odense i mitten av september

Nu är det mindre än en månad till mässan Sign Print&Pack i Danmark. Hallå där, Lars Jensen och Daniel Wahlgren på AGI, vad kan vi förvänta oss av årets mässa i Odense?
FotoJet-99x

Världslansering på mässan

Canon släpper en ny serie flatbäddsskrivare för rigida material. Det handlar om Océ Arizona 1300 där man första gången valt att köra på led-härdningsteknik för att ytterligare öka produktiviteten. Besökarna på Sign&Print Scandinavia blev först i världen att se maskinen demonstreras live.
canon-ocexx-arizona

Tre dagars branschfest startar

Bara en gång vartannat år samlas den grafiska branschen till tre dagars branschfest. Över 3000 personer beräknas komma till Kistamässan den 5-7 februari. Helt gratis får de ta del av ett mycket omfattande seminarieprogram och får se över 1000 nya produkter och maskiner. Det är dags för Sign&Print Scandinavia.
signprint