Det här händer på mässan Sign Print&Pack i Odense i mitten av september

PUBLICERAD: 4 september 2024
UPPDATERAD: 4 september
Daniel Wahlgren och Lars Jensen på arrangören AGI ser fram emot Sign Print&Pack i Danmark den 18-19 september.

Nu är det mindre än en månad till mässan Sign Print&Pack i Danmark. Hallå där, Lars Jensen och Daniel Wahlgren på AGI, vad kan vi förvänta oss av årets mässa i Odense?

Packnews är en del av AGI Media AB sedan förrra året. Vid sidan av nyhetsbevakningen via tidningar och på webben, arrangerar förlaget även mässor i Sverige, Danmark och Norge. Inom kort är det dags för Sign Print&Packi Danmark en framåtblickande mässa som kommer bjuda på allt från utställare till seminarier, workshops och olika tävlingar. Mässan hålls den 18–19 september på Odense Congress center och är gratis för den som registrerar sig här.

Mässan har vuxit

– Vi har drygt 35 procent mer golvyta än mässan 2022. Det är bara ett fåtal lediga platser kvar, säger Lars Jensen, försäljningschef för Sign Print&Pack-mässan.

Över 40 företag kommer att vara representerade på mässgolvet. Det kommer visas det senaste inom områden som digitalprint, etiketter, storformat, sign, robotar, 3D-printing och textilprint med extra fokus på AI och automation.

– Vi har en bred utställarbas från olika segment i branschen och god utländsk representation. De nordiska utställarna har alltid varit bra representerade och är det också i år. Verksamheterna ser till att visa de nyaste produkterna och lösningarna, säger Lars Jensen.
Heidelberg på plats

En av utställarna är Heidelberg som ska visa sin nya digitalpress Versafire LP.

– Det är roligt för det är ett bra tag sedan Heidelberg visade maskiner på danska mässan. Som jag förstår det så är det första gången maskinen visan i Norden.

Versafire LP kommer att demonstreras i Heidelbergs monter.

Digitalpressen som visas har köpts av Litografen i Vinslöv.

Störst monter

Maskin- och materialleverantören Vikiallo har mässans största monter.

– Jag tycker att det är positivt att det är så stor uppslutning runt mässan. Man får en tydlig känsla att det är viktigt att träffas lokalt och lokalt är också Skåne och Danmark. Det är tydligt att det är ett forum för att visa sin nyaste teknologi och ett forum där man träffat en stor del av den grafiska ”befolkningen” med människor man inte träffar så ofta. Det är ofta en god anledning till att träffa folk, säger Lars Jensen.
Seminarieprogrammet

Grakoms (Grafiska företagens motsvarighet i Danmark) vd Carina Christensen kommer att öppna mässan och kommer ge en inblick i vilka förändringar och nya lagkrav som just nu påverkar den grafiska branschen.

Kåre Bjørn Jensen, Carina Christensen, Christian Jensen och Jonas Vinther Pedersen kommer hålla seminarier på vitt skilda ämnen som berör den grafiska branschen.

Det blir också flera seminarier. Läraren och konsulten Kåre Bjørn Jensen kommer ge användbara tips på hur man kan använda AI både för ditt företag och personligen. Kåre kommer att gå igenom flera grafiskt relevanta AI-ämnen, inklusive AI-genererade bilder och video, användning av WordPress med AI-verktyg, och sökoptimering med hjälp av AI.

– Besökare kan komma in och få en känsla för vad AI är, samt ställa frågor. Det kommer finnas en workshop med arbetsstationer där man kan få testa och få olika tips och tricks, säger Lars Jensen.

Christian Jensen Grakom, biträdande direktör på Grakom kommer prata om greenwashing och var gränserna går.
Jonas Vinther Pedersen, miljö- och klimatrådgivare på Fespa Danmark/Grakom, kommer att diskutera klimatberäkning för skyltar och textilprodukter.

Flera tävlingar

Under mässan hålls även Skilt & Printbranchens tävling i carwrapping.

I år arrangeras för första gången tävlingen ’Eco Interior Design Award’, med Vikiallo som huvudsponsor. Tävlingen riktar sig till studenter inom visuell kommunikation, arkitektur och design. En reception och dess vägg ska designas med hjälp av folie.

– Ett krav är att bakväggen designas med hjälp av AI. Vi har en kompetent domarpanel som kommer att utse vinnaren. Förstapriset för bästa design är 15 000 danska kronor, säger Lars Jensen.

Just nu har det inkommit 16 bidrag. Totalt är det ett 50-tal deltagare då många tävlar i team.

Hoppas på bra besökstal

– Förra mässan gjorde vi tight efter pandemin och besöksantalet gick ner. Nu hoppas vi närma oss hur det var före pandemin, säger Daniel Wahlgren, COO på arrangören AGI.

Hur många svenskar som tar chansen och besöka mässan i Danmark återstår att se.

– Vi kampanjar mässan i hela Sverige men framför allt för Skåne. Vi hoppas det kommer över lite företag för Skåne, säger Daniel Wahlgren.
Samtidigt är det vanligast att mässbesökare gärna håller sig inom respektive land. Det är bland annat därför AGI arrangerar mässor också i Sverige och Norge.

 

Läs vidare

Schur visar ny printerteknik som ersätter etiketter på Sign Print & Pack i Odense

Den danska förpackningsjätten Schur har valt att visa sin senaste 5-färgsetiketteringsteknik på Sign Print & Pack-mässan i danska Odense som startar onsdagen den 18 september.
GSI-Colorizex

Förstärkt budskap med digital signage

– Vi står inför ett decennium där tryckt och digitalt kommer fungera tillsammans i en fysisk miljö, säger Brandfactorys affärsutvecklingschef Olof Björn.
brand-factory

Världslansering på mässan

Canon släpper en ny serie flatbäddsskrivare för rigida material. Det handlar om Océ Arizona 1300 där man första gången valt att köra på led-härdningsteknik för att ytterligare öka produktiviteten. Besökarna på Sign&Print Scandinavia blev först i världen att se maskinen demonstreras live.
canon-ocexx-arizona

Tre dagars branschfest startar

Bara en gång vartannat år samlas den grafiska branschen till tre dagars branschfest. Över 3000 personer beräknas komma till Kistamässan den 5-7 februari. Helt gratis får de ta del av ett mycket omfattande seminarieprogram och får se över 1000 nya produkter och maskiner. Det är dags för Sign&Print Scandinavia.
signprint

Senaste nytt

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx