Nu är det mindre än en månad till mässan Sign Print&Pack i Danmark. Hallå där, Lars Jensen och Daniel Wahlgren på AGI, vad kan vi förvänta oss av årets mässa i Odense?
Packnews är en del av AGI Media AB sedan förrra året. Vid sidan av nyhetsbevakningen via tidningar och på webben, arrangerar förlaget även mässor i Sverige, Danmark och Norge. Inom kort är det dags för Sign Print&Packi Danmark en framåtblickande mässa som kommer bjuda på allt från utställare till seminarier, workshops och olika tävlingar. Mässan hålls den 18–19 september på Odense Congress center och är gratis för den som registrerar sig här.
Mässan har vuxit
– Vi har drygt 35 procent mer golvyta än mässan 2022. Det är bara ett fåtal lediga platser kvar, säger Lars Jensen, försäljningschef för Sign Print&Pack-mässan.
Över 40 företag kommer att vara representerade på mässgolvet. Det kommer visas det senaste inom områden som digitalprint, etiketter, storformat, sign, robotar, 3D-printing och textilprint med extra fokus på AI och automation.
– Vi har en bred utställarbas från olika segment i branschen och god utländsk representation. De nordiska utställarna har alltid varit bra representerade och är det också i år. Verksamheterna ser till att visa de nyaste produkterna och lösningarna, säger Lars Jensen.
Heidelberg på plats
En av utställarna är Heidelberg som ska visa sin nya digitalpress Versafire LP.
– Det är roligt för det är ett bra tag sedan Heidelberg visade maskiner på danska mässan. Som jag förstår det så är det första gången maskinen visan i Norden.
Digitalpressen som visas har köpts av Litografen i Vinslöv.
Störst monter
Maskin- och materialleverantören Vikiallo har mässans största monter.
– Jag tycker att det är positivt att det är så stor uppslutning runt mässan. Man får en tydlig känsla att det är viktigt att träffas lokalt och lokalt är också Skåne och Danmark. Det är tydligt att det är ett forum för att visa sin nyaste teknologi och ett forum där man träffat en stor del av den grafiska ”befolkningen” med människor man inte träffar så ofta. Det är ofta en god anledning till att träffa folk, säger Lars Jensen.
Seminarieprogrammet
Grakoms (Grafiska företagens motsvarighet i Danmark) vd Carina Christensen kommer att öppna mässan och kommer ge en inblick i vilka förändringar och nya lagkrav som just nu påverkar den grafiska branschen.
Det blir också flera seminarier. Läraren och konsulten Kåre Bjørn Jensen kommer ge användbara tips på hur man kan använda AI både för ditt företag och personligen. Kåre kommer att gå igenom flera grafiskt relevanta AI-ämnen, inklusive AI-genererade bilder och video, användning av WordPress med AI-verktyg, och sökoptimering med hjälp av AI.
– Besökare kan komma in och få en känsla för vad AI är, samt ställa frågor. Det kommer finnas en workshop med arbetsstationer där man kan få testa och få olika tips och tricks, säger Lars Jensen.
Christian Jensen Grakom, biträdande direktör på Grakom kommer prata om greenwashing och var gränserna går.
Jonas Vinther Pedersen, miljö- och klimatrådgivare på Fespa Danmark/Grakom, kommer att diskutera klimatberäkning för skyltar och textilprodukter.
Flera tävlingar
Under mässan hålls även Skilt & Printbranchens tävling i carwrapping.
I år arrangeras för första gången tävlingen ’Eco Interior Design Award’, med Vikiallo som huvudsponsor. Tävlingen riktar sig till studenter inom visuell kommunikation, arkitektur och design. En reception och dess vägg ska designas med hjälp av folie.
– Ett krav är att bakväggen designas med hjälp av AI. Vi har en kompetent domarpanel som kommer att utse vinnaren. Förstapriset för bästa design är 15 000 danska kronor, säger Lars Jensen.
Just nu har det inkommit 16 bidrag. Totalt är det ett 50-tal deltagare då många tävlar i team.
Hoppas på bra besökstal
– Förra mässan gjorde vi tight efter pandemin och besöksantalet gick ner. Nu hoppas vi närma oss hur det var före pandemin, säger Daniel Wahlgren, COO på arrangören AGI.
Hur många svenskar som tar chansen och besöka mässan i Danmark återstår att se.
– Vi kampanjar mässan i hela Sverige men framför allt för Skåne. Vi hoppas det kommer över lite företag för Skåne, säger Daniel Wahlgren.
Samtidigt är det vanligast att mässbesökare gärna håller sig inom respektive land. Det är bland annat därför AGI arrangerar mässor också i Sverige och Norge.