Första Tetra Pak-förslutningen i återvunnen certifierad plast

PUBLICERAD: 4 mars 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Tetra Paks skruvkorkar i återvunnen och certifierad plast används som förslutningar till enliters Tetra Brik® Aseptic Slim-förpackningar med grädde under varumärket Elle & Vire. (Bild Tetra Pak)|Annick Renou, Global Marketing Director at Elvir

I sin fabrik för tillverkning av förslutningar i franska Châteaubriant har Tetra Pak utvecklat den första skruvkorken tillverkad i återvunnen och certifierad plast.

De nya skruvkorkarna har börjat användas till kartongförpackningar med grädde under varumärket Elle & Vire, som ingår i produktportföljen hos Elvir, dotterbolag inom ledande mejeriproducenten Savencia Fromage & Dairy. Tetra Pak skriver att Elvir har blivit världens första kartongförpackningsaktör inom livsmedels- och dryckesindustrin att lansera en förslutning med certifierade återvunna polymerer.

Den nya förslutningen har fått beteckningen HeliCap™ 23 och den används av Elvir tillsammans med enliters Tetra Brik® Aseptic Slim-kartongförpackningar. HeliCap™ 23-förslutningen är enligt Tetra Pak lätt att öppna för konsumenten och den är försedd med en tydligt synlig manipuleringsring, som avslöjar om förpackningen har öppnats tidigare.

Annick Renou, Global Marketing Director at Elvir

”Genom att använda förslutningar med återvunna polymerer har Elle & Vire blivit en pionjär inom cirkularitet. Tre av fyra franska konsumenter är bekymrade över miljöfrågor och deras köpintention ökar om ett varumärke tar upp hållbarhetsfrågor. Vi är glada över att kunna dra nytta av Tetra Paks expertis och detta kommer att stärka vår ledande position på marknaden för grädde”, säger Annick Renou, som är global marknadsdirektör hos Elvir.

N.B.: I sin förslutningsfabrik i Châteaubriant i departementet Loire-Atlantique ska Tetra Pak investera drygt en miljard kronor i utbyggnad och anpassning av produktionen till så kallade ”tehtered caps”. Läs mer HÄR.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432