Först i Norden med digital UV Ink-Jet kombinationspress

PUBLICERAD: 2 september 2015
UPPDATERAD: 31 januari

EttikettoPrintcom Philip_Schwarz Jim_Bågesjö

Som första tryckeri i Norden kan Ettikettoprintcom erbjuda självhäftande etiketter producerade i en digital UV Ink-Jet kombinationspress. För kunderna innebär detta förpackningsetiketter i mycket hög kvalitet, samtidigt som företaget kan erbjuda kostnadseffektivitet och korta ledtider.

Slaget om konsumenterna avgörs ofta i butikshyllorna. Detta har över tiden inneburit att förpackningar blivit mer exklusiva i färg och form. Samtidigt har konsumenternas efterfrågan drivit fram fler produktvarianter, t ex smak, färg och innehåll, vilket fått till följd att upplagorna minskat. Kombinationen exklusiva etiketter och många varianter, gärna med korta ledtider, har länge varit ett huvudbry i värdekedjan för både kunder och leverantörer.

En lösning är dels en investering i ny teknik, som möjliggör högförädlad etikettproduktion med många varianter till kort ledtid, men även resursförstärkningar och utbildning. Företaget har nästan fördubblat vår reprokapacitet från 3 till 5 personer där alla har många års erfarenhet från branschen. Dessutom har  organisationen förstärkts genom rekryteringen av Jim Bågesjö, med lång marknadserfarenhet av högförädlade etiketter inom konsumentprodukter.

– Självklart är jag stolt över att vi som första etikettryckeri i Norden kan erbjuda denna lösning, men framförallt är jag stolt över vårt team som kommer att arbeta med denna nya teknik, säger Philip Schwarz, VD på Ettikettoprintcom.

 – Jag har arbetat med högförädlade etiketter för konsumentprodukter i många år. Därför är jag övertygad om att vi med Ink-Jet tekniken i kombination med våra tryckverk där vi kan foliera, lacka och trycka t.ex. en metallic färg kommer täcka samtliga behov som marknaden kräver, säger Jim Bågesjö, Marknadschef på Ettikettoprintcom.

 

 

Fakta Digital UV Ink-Jet kombinationspress

  • Digitalt UV Ink-Jet HD tryck
  • Når 90 % av Pantonekartans PMS färger
  • Konstant kvalitet i färgåtergivning och pass
  • Text och bild i screen-kvalitet dvs täckande med reliefkänsla
  • UV-färger med hög mekanisk- och kemikalieresistens
  • UV Flexo, folie-, lack- och lamineringsoptioner

”Vi kommer att presentera mer om vårt nya erbjudande under SCANPACK mässan i Göteborg 20-23 oktober 2015. Vi finns i monter: B05:62. Välkomna!” hälsar företaget.

Om Ettikettoprintcom

Ettikettoprintcom är en av Sveriges ledande etikett- och etikettsystemleverantörer. Företaget omsätter cirka 210 msek och har cirka 100 medarbetare. Vårt mål är att vara den självklara partnern för utveckling, produktion och applicering av självhäftande etiketter till säljande produkter och förpackningar. Ettikettoprintcom är del av börsnoterade Volati.

På bilden: Peter Schwarz, t v, och Jim Bågesjö

 

Läs vidare

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

Walki fortsätter investera i Centraleuropa

Walki har genomfört en investering på över 6 MEUR i en toppmodern produktionslinje vid sin fabrik i Steinfurt. Linjen är nu redo att börja producera åt kunder som går över till fiberbaserade material.
Walki

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432