Förpackningstrycket 2020 – Vart tar konjunkturen vägen?

PUBLICERAD: 11 februari 2020
UPPDATERAD: 24 januari

Antalet förpackningstryckerier ligger stabilt, men företagen känner av konjunkturavmattningen. Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis trendspanar och beskriver vart konjunkturen tar vägen under 2020.

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen. Foto: Niklas Palmklint
Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen. Foto: Niklas Palmklint

Grafiska Företagens alla samlade medlemsföretag visar en ökad omsättning totalt med cirka 1,5 procent årligen. Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen, påtalar dock att den grafiska branschen som helhet är ett vitt begrepp. Förpackningstryckerierna följer BNP-utvecklingen och känner naturligtvis av konjunkturavmattningen. Samtidigt har många special- och promotiontryckerier haft ett riktigt bra år 2019.

– Antalet tryckerier inom förpackning och specialtryck är stabilt, till och med lite stigande.

Däremot har de flesta finpapperstryckerier haft ett väldigt pressat marknadsläge. När konjunkturen mattas av så påskyndas även den strukturella nedgången, säger Ravindra Parasnis.

– Finpapperstryckerierna minskar med cirka fem procent per år och vi bedömer inte att den takten minskar.

– Den här delen av branschen har minskat sin omsättning med cirka sex procent.

Vilka är dina trendspaningar under 2020?

– Bland finpapperstryckerierna kommer konsolideringen att fortsätta i oförminskad takt medan vi troligtvis ser nya företag i skärningen mellan grafiska- och promotionbranschen. Inhousebyråer kommer att fortsätta växa vilket ställer krav på att man ska kunna erbjuda helhetslösningar för att vara med i matchen. Vidare ser vi att kundkraven på hållbara produkter och tjänster blir allt viktigare. På förpackningssidan är digitaltryck och förnyelsebar råvara viktiga komponenter.

Mindre traditionellt tryck

Inom civiltryck, eller kommersiellt tryck, spås företagen få en ännu mer pressad sits.

– Ett ännu tuffare läge väntar för den stora traditionella tryckbranschen då vi ser att kunderna skär ner på det som kallas print, i princip allt tryck som är handhållet. För förpackningar fortsätter resan med att ersätta plast till förnyelsebara förpackningar.

Inom vilka typer av tryckta produkter ser företagen framöver optimism respektive tillbakagång?

– I det som går mot detaljhandeln finns en grundoptimism som enbart dämpas en aning på grund av viss osäkerhet i konjunkturfrågan just nu. Och förpackningar och etiketter ser självfallet ljust på framtiden, säger Ravindra Parasnis.

 

[metaslider id=”207910″]

 

Nedgång skapar osäkerhet

I dessa ekonomiska orostider, finns det ändå en investeringsvilja eller rustar företagen för en eventuell finanskris?

– Liksom i alla andra delar av industrin så finns en avvaktande hållning och man vill se var konjunkturen tar vägen. Och det är naturligtvis en rejäl osäkerhet i en stor del av grafiska branschen. Nedgången i år har överraskat många grafiska företag. Och man måste komma ihåg att grafisk bransch har två saker att tampas med, både konjunkturnedgång och strukturell nedgång. Vi ser en försiktighet i investeringsviljan.

Gynnas av svag valuta

Branschens konsolidering lär fortsätta, enligt Ravindra Parasnis.

– På sikt kommer många av de små att ätas upp främst på grund av att mer och mer även inom tryck, särskilt av enklare slag, beställs online av då främst stora tryckerier som kan få ekonomi i det. Samtidigt finns ett behov av det lilla lokala tryckeriet. Vi kanske får se mer konstellationer liknande Arkitektkopia eller Justnu som förenar lokal närvaro med skalfördelar, säger han och tillägger att även utländska aktörer, såsom stora nättryckerier, påverkar den svenska tryckmarknaden. De är definitivt ett konkurrenshot främst på grund av att de har en väldigt rationell produktion vilket möjliggör en låg prisbild.

– Dock ska sägas att sista året har den svaga svenska kronan gynnat oss. Det finns exempel där svenska tryckerier har rott hem lönsamma affärer i konkurrens med traditionella ”lågprisländer”.

Foto: Fredrik Persson
Foto: Fredrik Persson
Vilka utmaningar brottas de svenska företagen med?

– Utan tvekan så är det försäljning som är det mest utmanande. Generellt har branschen varit duktig på att rationalisera för att kompensera vikande försäljning men det kan man bara göra till en viss grad. Sen måste man få upp omsättningen. Kompetensförsörjning är ett annat problem, man behöver ha in ny typ av kompetens, både i produktion och inom exempelvis försäljning.

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x