Pris till specialdesignat dryckeslock

PUBLICERAD: 21 december 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Dryckeslocket Liplid vinner förpackningspris. Foto: Pressbild

Svenska företaget UniCup Scandinavia hyllas för sitt biobaserade dryckeslock av gran och tall för on-the-go-marknaden. Locket sätts i bägaren istället för på.

Organisationen WPO (World Packaging Organisation) ger svenska företaget Unicup Scandinavia pris i kategorin Förpackningsmaterial och komponenter för dryckeslocket Liplid. Juryns motivering lyder:

”Liplid är en vinnare eftersom det är ett bättre, säkrare och mer trevligt sätt att dricka på on the go. Locket är dessutom 100 procent återvinningsbart och 100 procent biologiskt nedbrytbart”.

Av gran och tall

Dryckeslocket består av gran och tall. Enligt UniCup Scandinavia förbättrar locket både stabiliteten och dryckesupplevelsen för on-the-go drycker. Locket sätts i bägaren istället för på. En design som gör att 25 procent mindre mängd material används i produktionen. Bakom företaget UniCup Scandinavia står grundarna Lars Bendix och Håkan Löfholm. De har arbetat med utvecklingen av produkter för mat och dryck on-the-go i över 20 år.

– Det är ett fantastiskt erkännande av vårt innovativa och klimatsmarta lock. Ett lock som dessutom gör att kaffet smakar så mycket bättre. Utnämningen visar att världen behöver smarta och funktionella alternativ till alla de dryckeslock av plast som dominerat marknaden, säger Jesper Berthold, vd på UniCup Scandinavia.

Gjorts i samarbete

UniCup Scandinavia är ett licens- och innovationsbolag och har utvecklat Liplid tillsammans med Linköpings universitet och Research Institute of Sweden (RISE).

Organisationen WPO (World Packaging Organisation) består av en jury med 36 experter från lika många länder. Priset till Liplid kommer att delas ut i samband med den stora förpackningsmässan i Milano den 4 maj 2022.

 

 

Läs vidare

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Senaste nytt

Snart dags för Drupa – här är de sex största trenderna att hålla ögonen på

Efter åtta års uppehåll kan vi återigen åka till Drupa för att se vad leverantörerna tror att vi behöver. Här hittar du sex tydliga trender att ha koll på i mässhallarna.
dmitry-ratushny-xsGApcVbojU-unsplash

Arvid Sundblad lämnar Fiskeby Board

Efter närmare sex år som vd för Fiskeby Board lämnar nu Arvid Sundblad företaget.
Fiskeby-4x-768x512felx

Nedläggning gör det svårare att återvinna vätskekartong i Tyskland

Troligen kommer kapacitet för återvinning av vätskekartongförpackningar att stängas ner i Tyskland inom kort.
julian-hochgesang-mjtq122xaoY-unsplashx

Plastbrätten för blommor vissnar bort hos ICA

ICA Sverige byter nu ut traditionella plastbrätten för blommor till träfiberbrätten.
ICAy