Pris till specialdesignat dryckeslock

PUBLICERAD: 21 december 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Dryckeslocket Liplid vinner förpackningspris. Foto: Pressbild

Svenska företaget UniCup Scandinavia hyllas för sitt biobaserade dryckeslock av gran och tall för on-the-go-marknaden. Locket sätts i bägaren istället för på.

Organisationen WPO (World Packaging Organisation) ger svenska företaget Unicup Scandinavia pris i kategorin Förpackningsmaterial och komponenter för dryckeslocket Liplid. Juryns motivering lyder:

”Liplid är en vinnare eftersom det är ett bättre, säkrare och mer trevligt sätt att dricka på on the go. Locket är dessutom 100 procent återvinningsbart och 100 procent biologiskt nedbrytbart”.

Av gran och tall

Dryckeslocket består av gran och tall. Enligt UniCup Scandinavia förbättrar locket både stabiliteten och dryckesupplevelsen för on-the-go drycker. Locket sätts i bägaren istället för på. En design som gör att 25 procent mindre mängd material används i produktionen. Bakom företaget UniCup Scandinavia står grundarna Lars Bendix och Håkan Löfholm. De har arbetat med utvecklingen av produkter för mat och dryck on-the-go i över 20 år.

– Det är ett fantastiskt erkännande av vårt innovativa och klimatsmarta lock. Ett lock som dessutom gör att kaffet smakar så mycket bättre. Utnämningen visar att världen behöver smarta och funktionella alternativ till alla de dryckeslock av plast som dominerat marknaden, säger Jesper Berthold, vd på UniCup Scandinavia.

Gjorts i samarbete

UniCup Scandinavia är ett licens- och innovationsbolag och har utvecklat Liplid tillsammans med Linköpings universitet och Research Institute of Sweden (RISE).

Organisationen WPO (World Packaging Organisation) består av en jury med 36 experter från lika många länder. Priset till Liplid kommer att delas ut i samband med den stora förpackningsmässan i Milano den 4 maj 2022.

 

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset