Pris till specialdesignat dryckeslock

PUBLICERAD: 21 december 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Dryckeslocket Liplid vinner förpackningspris. Foto: Pressbild

Svenska företaget UniCup Scandinavia hyllas för sitt biobaserade dryckeslock av gran och tall för on-the-go-marknaden. Locket sätts i bägaren istället för på.

Organisationen WPO (World Packaging Organisation) ger svenska företaget Unicup Scandinavia pris i kategorin Förpackningsmaterial och komponenter för dryckeslocket Liplid. Juryns motivering lyder:

”Liplid är en vinnare eftersom det är ett bättre, säkrare och mer trevligt sätt att dricka på on the go. Locket är dessutom 100 procent återvinningsbart och 100 procent biologiskt nedbrytbart”.

Av gran och tall

Dryckeslocket består av gran och tall. Enligt UniCup Scandinavia förbättrar locket både stabiliteten och dryckesupplevelsen för on-the-go drycker. Locket sätts i bägaren istället för på. En design som gör att 25 procent mindre mängd material används i produktionen. Bakom företaget UniCup Scandinavia står grundarna Lars Bendix och Håkan Löfholm. De har arbetat med utvecklingen av produkter för mat och dryck on-the-go i över 20 år.

– Det är ett fantastiskt erkännande av vårt innovativa och klimatsmarta lock. Ett lock som dessutom gör att kaffet smakar så mycket bättre. Utnämningen visar att världen behöver smarta och funktionella alternativ till alla de dryckeslock av plast som dominerat marknaden, säger Jesper Berthold, vd på UniCup Scandinavia.

Gjorts i samarbete

UniCup Scandinavia är ett licens- och innovationsbolag och har utvecklat Liplid tillsammans med Linköpings universitet och Research Institute of Sweden (RISE).

Organisationen WPO (World Packaging Organisation) består av en jury med 36 experter från lika många länder. Priset till Liplid kommer att delas ut i samband med den stora förpackningsmässan i Milano den 4 maj 2022.

 

 

Läs vidare

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland