Förpackningsjätte sätter nio miljömål

PUBLICERAD: 21 augusti 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Det globala förpackningsföretaget DS Smith sätter upp nio mål för sin verksamhet inom förpackning, plast, papper och återvinning.

DS Smith bygger vidare med nya mål för en hållbar utveckling. Företaget skriver i ett pressmeddelande att de nått de flesta av sina energi-, vatten-, och avfallsmål före utsatt tid.  I företagets hållbarhetsrapport för 2018 framgår att 71 procent av åtagandena har uppnåtts eller utvecklats enligt plan. Dessa innefattar bland annat att 95 procent av affärsenheterna för förpackning och papper numera är FSC-certifierade och att företaget har som mål att fortsatt vara bland de fem största företagen som nomineras till utmärkelsen EcoVadis – ett system för utvärdering av leverantörers miljöaspekter, arbetsförhållanden, affärsansvar och underleverantörer. DS Smith skriver även att de kommer fortsätta arbeta tillsammans med kunder i större utsträckning för att utveckla optimala varumärkesförpackningar som är logistiskt utformade.

DS Smith koncernchef Miles Roberts säger att innovativa förpackningar spelar en nyckelroll och hjälper till att lösa ett antal globala utmaningar för en hållbar utveckling.

– Vi måste göra mer för att säkerställa att den positiva effekten av bra och hållbara förpackningar inte glöms bort. Med förpackningar som allt mer är föremål för offentlig granskning behöver vi alla göra mer för att hjälpa till med att lösa utmaningarna med ”dåliga förpackningar” genom att arbeta med industrin, statsförvaltningar, lokala myndigheter, varumärkesägare, återförsäljare, återvinningsföretag och konsumenter.

Bland de nya målen, som ska utvärderas kontinuerligt,  lovar det globala förpackningsföretaget att tillverka helt återanvändbara eller helt återvinningsbara förpackningar senast 2025, samt att använda helt återvunnet eller ursprungscertifierat papper senast 2020. Företaget kommer också verka för att 100 procent av leverantörerna uppfyller företagets hållbarhetsstandarder senast år 2025, samt att de fram till år 2030 minskar sina koldioxidutsläpp med 30 procent per ton produktion, jämfört med 2015 års nivå.

 

 

Läs vidare

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Nu går det att panta God Morgons juicekartonger

God Morgon inleder ett samarbete med Bower och erbjuder nu pant på sina juicekartonger. Målet är att öka antalet återvunna förpackningar genom att erbjuda olika typer av förmåner när panten har registrerats.
God-Morgon-juicekartonger-pantas-via-Bower

BEWI ökar sin återvinningskapacitet genom att öppna en cirkulär hubb i Norrköping

BEWI öppnar nu sin nya cirkulära hubb i Norrköping, vilket ökar företagets återvinningskapacitet för EPS (expanderad polystyren) med 40 procent.
BEWIx

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432