Förpackningsföretag lanserar skyddsvisir av kartong och plast

PUBLICERAD: 11 augusti 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Skyddsvisiren som har en mindre mängd plast tillverkas hos Front Pac i Arlöv utanför Malmö.

Förpackningsproducenten Front Pac har i samarbete med Oppboga Bruk utvecklat ett skyddsvisir – av kartong och plast.

I spåren av covid-19 har behovet av skyddsutrustning ökat. Nu har Front Pac i samarbete med Oppboga Bruk utvecklat ett skyddsvisir som består av av plast i kombination med FSC-märkt kartong.

Mindre mängd plast

Tillverkningen sker i Front Pacs lokaler i Arlöv utanför Malmö. Enligt företaget är fördelen med visiren att mängden plast minimeras, vilket de menar löser problemet med den stora efterfrågan av genomskinlig plast i kombination med en begränsad tillgång som gör att tillverkningskostnaden blir hög.

– Ett skyddsvisir bestående av mindre mängd plast är inte bara bättre för miljön utan kan även öka tillgängligheten då fler visir kan produceras utifrån en begränsad tillgång till plast säger Andrew Robinson, vd för Oppboga Bruk.

Godkänt för användning

Jesper Ladelfa, försäljningschef hos FrontPac säger att visiret är godkänt av Arbetsmiljöverket och unikt i sitt slag ur tre perspektiv; miljö, applicering och prissättning:

– Förutom plastfönstret så är visiret baserat på FSC-certifierad cellulosa. Applicering är enkel då det är färdigmonterat vid leverans. Visiren produceras maskinellt och kostnadseffektivt vilket innebär att vi kan presentera ett visir till det lägsta priset på marknaden.

Visiret är en engångsartikel som kasseras direkt efter användning.

Läs vidare

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx

Senaste nytt

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x