Förpackning från 1990-talet relanseras av norska Elopak

PUBLICERAD: 16 april 2021
UPPDATERAD: 25 januari

För att skilja förpackningarna från livsmedelsförpackningar är D-PAK-förpackningarna försedda med en manupuleringshindrande fliketikett, som täcker skruvlocket och måste avlägsnas innan förpackningen kan öppnas. (Bild Elopak)|Patrick Verhelst är marknadschef hos Elopak. (Bild Elopak)

Norska Elopak har blåst nytt liv en vätskekartongbaserad refillförpackning för icke-livsmedel, som man först lanserade i början av 1990-talet. Refillförpackningen D-PAK™, som bygger på Elopaks välkända och beprövade livsmedelsförpackning Pure-Pak, tillverkades i cirka 500 miljoner exemplar per år i början av 1990-talet. Kunderna den gången fanns främst inom tvättmedelsindustrin.

Med åren blev den kartongbaserade refillförpackningen utkonkurrerad av förpackningar i andra material, men nu – 30 år efter den första lanseringen – har Elopak relanserat refillpacken D-PAK™ för Orkla-koncernens räkning.

Det är Orklas division Orkla Home and Personal Care (OHPC), som nu introducerar den nygamla kartongförpackningen för refillprodukter inom tvål- och tvättmedelsvarumärket Klar.

Patrick Verhelst är marknadschef hos Elopak. (Bild Elopak)

”Idag väger konsumenterna allt oftare in en förpacknings miljöpåverkan, när de ska fatta sina köpbeslut. Det gäller även hushållsprodukter och vår D-PAK kartongförpackning ger hållbarhetsfördelar, som grundar sig på våra ikoniska Pure-Pak-förpackningar för flytande både färska och aseptiska livsmedelsprodukter”, säger Elopaks marknadschef Patrick Verhelst.

Tillsammans med Elopak arbetade Orkla på att ta fram en kartongbaserad refillförpackning och man kom fram till att en gaveltoppsförpackning av Pure-Pak-modell, med etablerade hållbarhets- och bekvämlighetsfördelar och en lika beprövad fyllningsteknologi, var svaret på Orklas behov.

”Kartongförpackningar används för många flytande livsmedel som mjölk, juice, etc., så vi tänkte varför inte för flytande tvål också? Genom att lansera refillpacks i kartong undviker vi onödig produktion av plast och använder endast naturliga och förnybara råvaror från skogen”, förklarar Anne Marheim Støren, marknads- och innovationschef i OHPC.

Innan lanseringen genomförde Orkla konsumenttester, vilka gav förpackningsformen högt betyg för användarvänlighet, bekvämlighet och enkel hantering.

Den nya refillförpackningen har nu rullats ut i hela Norge av Orkla och för att skilja den från liknande vätskekartongförpackningar för flytande livsmedel, har man försett Klar-förpackningarna med en manipuleringshindrande fliketikett, som täcker förpackningens skruvlock och som talar om att förpackningen innehåller tvål eller tvättmedel.

”Konceptet med refill är en optimal lösning för både konsumentvänlighet och ett totalt sett minskat klimattavtryck. Och i denna era av ökad konsumentmedvetenhet kring förpackningar går vi med beslutsamhet in för detta produktsegment och utvidgar vår potentiella marknad för icke-livsmedelsprodukter”, säger Andreas Weselka, Key Account Manager, Elopak.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x