Förpackning från 1990-talet relanseras av norska Elopak

PUBLICERAD: 16 april 2021
UPPDATERAD: 25 januari

För att skilja förpackningarna från livsmedelsförpackningar är D-PAK-förpackningarna försedda med en manupuleringshindrande fliketikett, som täcker skruvlocket och måste avlägsnas innan förpackningen kan öppnas. (Bild Elopak)|Patrick Verhelst är marknadschef hos Elopak. (Bild Elopak)

Norska Elopak har blåst nytt liv en vätskekartongbaserad refillförpackning för icke-livsmedel, som man först lanserade i början av 1990-talet. Refillförpackningen D-PAK™, som bygger på Elopaks välkända och beprövade livsmedelsförpackning Pure-Pak, tillverkades i cirka 500 miljoner exemplar per år i början av 1990-talet. Kunderna den gången fanns främst inom tvättmedelsindustrin.

Med åren blev den kartongbaserade refillförpackningen utkonkurrerad av förpackningar i andra material, men nu – 30 år efter den första lanseringen – har Elopak relanserat refillpacken D-PAK™ för Orkla-koncernens räkning.

Det är Orklas division Orkla Home and Personal Care (OHPC), som nu introducerar den nygamla kartongförpackningen för refillprodukter inom tvål- och tvättmedelsvarumärket Klar.

Patrick Verhelst är marknadschef hos Elopak. (Bild Elopak)

”Idag väger konsumenterna allt oftare in en förpacknings miljöpåverkan, när de ska fatta sina köpbeslut. Det gäller även hushållsprodukter och vår D-PAK kartongförpackning ger hållbarhetsfördelar, som grundar sig på våra ikoniska Pure-Pak-förpackningar för flytande både färska och aseptiska livsmedelsprodukter”, säger Elopaks marknadschef Patrick Verhelst.

Tillsammans med Elopak arbetade Orkla på att ta fram en kartongbaserad refillförpackning och man kom fram till att en gaveltoppsförpackning av Pure-Pak-modell, med etablerade hållbarhets- och bekvämlighetsfördelar och en lika beprövad fyllningsteknologi, var svaret på Orklas behov.

”Kartongförpackningar används för många flytande livsmedel som mjölk, juice, etc., så vi tänkte varför inte för flytande tvål också? Genom att lansera refillpacks i kartong undviker vi onödig produktion av plast och använder endast naturliga och förnybara råvaror från skogen”, förklarar Anne Marheim Støren, marknads- och innovationschef i OHPC.

Innan lanseringen genomförde Orkla konsumenttester, vilka gav förpackningsformen högt betyg för användarvänlighet, bekvämlighet och enkel hantering.

Den nya refillförpackningen har nu rullats ut i hela Norge av Orkla och för att skilja den från liknande vätskekartongförpackningar för flytande livsmedel, har man försett Klar-förpackningarna med en manipuleringshindrande fliketikett, som täcker förpackningens skruvlock och som talar om att förpackningen innehåller tvål eller tvättmedel.

”Konceptet med refill är en optimal lösning för både konsumentvänlighet och ett totalt sett minskat klimattavtryck. Och i denna era av ökad konsumentmedvetenhet kring förpackningar går vi med beslutsamhet in för detta produktsegment och utvidgar vår potentiella marknad för icke-livsmedelsprodukter”, säger Andreas Weselka, Key Account Manager, Elopak.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker