Föreningar samlade pant för tre miljoner

PUBLICERAD: 5 februari 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Pantamera Rikard Andersson - lowRickard Andersson

Första omgången av Pantameras miljötävling Föreningskampen är avgjord. Totalt har 940 föreningar i Sverige deltagit i tävlingen och tillsammans har de samlat in över 3,4 miljoner förpackningar. Vinnaren av tävlingen blev Slöinge GOIF utanför Falkenberg som samlade in över 96 000 burkar och petflaskor. Förutom pantpengarna kammade de också hem en check på ytterligare 10 000 kronor.

– Vi är så tacksamma för alla som bidragit till vår seger i Föreningskampen. Det är enkelt att vara med i tävlingen eftersom man får anpassade säckar, omslutare och etiketter med streckkod från Pantamera. När säckarna är fulla med pant lämnar vi in dem till vårt lokala inlämningsställe och pantersättningen sätts direkt in på föreningens konto. Vi slipper alltså panta varje burk för sig, säger Pär Lerjebo på Slöinge GOIF.

Insats för miljön och föreningskassan
Den insamlade panten motsvarar en energibesparing på över 680 000 kWh – lika mycket energi som det går åt att värma upp 50 medelstora villor under ett år. Dessutom genererade insamlingen 2,9 miljoner kronor till föreningskassorna.

– Det här kan vara ett enkelt sätt för föreningar att få extraintäkter. Det speciella med den här satsningen är att Pantamera även ger ersättning för skadade burkar och petflaskor och för privatimporterade burkar utan pantmärke som i vanliga fall inte ger någon pant, förklarar Rickard Andersson produktchef på Pantamera.

Föreningskampen 2014 redan igång
Det går nu att anmäla sig till årets upplaga av miljötävlingen och Pantamera har märkt av att allt fler föreningar har fått upp ögonen för miljötävlingen.

– Vi har insamlingsbutiker på över 500 ställen spridda över hela Sverige och hittills har vi över 1000 anmälda föreningar. Vi hoppas att ännu fler är intresserade av möjligheten att både få extraintäkter och samtidigt göra en miljöinsats, kommenterar Rickard Andersson.

Läs vidare

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Positiva effekter nationellt och internationellt efter ett år med Site Zero

För ett år sedan öppnade Site Zero, världens största och mest avancerade plastsorteringsanläggning. På tolv månader har anläggningen blivit en katalysator för nationell och internationell omställning mot en cirkulär plastekonomi.
Foto: Peter Holgersson AB

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Tetra Pak och Yellow Dreams återvinner polyAl i ny anläggning i Nederländerna

Med en gemensam investering på cirka 3 miljoner euro av Tetra Pak och företaget Yellow Dreams, kommer en ny återvinningsanläggning att starta sin verksamhet i Ittervoort i Nederländerna under andra halvan av 2025. Anläggningen kommer att hantera icke-fiberkomponenten (polyAl) från förbrukade dryckeskartonger, vilket ökar återvinningskapaciteten i EU.
recon-polymersx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se