Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

PUBLICERAD: 2 maj 2024
UPPDATERAD: 2 maj
Bild: Everland

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet som ska utmana det traditionella sättet som växtbaserad mat kommuniceras på. Det skriver Cap&Design.

När Everland tog sig an uppdraget var utgångspunkten i princip ett blankt blad. Varumärket saknade både namn, strategi, förpackning och identitet. Vad som däremot fanns var en stor ambition och vision om att nå ut med produkten på den internationella marknaden med något helt nytt.

Bakom vegomärket står entreprenörerna Nicolas Schweitzer och Vincent Poulichet. Själva älskar de kött – men menar samtidigt att det finns stora utmaningarna med att producera tillräckligt med mat för att föda världen på ett hållbart sätt och samtidigt ta hand om både djur och natur.

– Självklart är det svårt att marknadsföra en sådan produkt. Men som det framgick av briefen visste de att det skulle krävas något extraordinärt för att sticka ut och skapa en dialog med konsumenterna. Genom att inspirera en ny generation att minska köttkonsumtionen samtidigt som La Vie omfamnar livet genom smart humor, djärv kreativitet och ett fokuserat varumärkesuniversum, säger Carl Larsson, creative director på Everland.

Ett ”nytt kött”

Med grundarnas egen kärlek till kött har de strävat efter att ta fram produkter som ska likna kött så mycket som möjligt snarare än att vara ett alternativ till kött. Ett ”nytt kött”, som de beskriver det, med målet att locka fans av både animaliska och icke-animaliska produkter. Därför lades stor vikt vid tonaliteten på förpackningen för att sticka ut från de mer konventionella alternativen i kategorin.

Bild: Everland

– Inom kategorin alternativa protein följer de flesta varumärken samma designrecept: produktbild, glada färger, brunt-pappers-ekologiskt utseende, växtikoner och ett varumärkesnamn med antydningar mot charkindustrin.

– Vi började med att ta fram en utmanare. Med ett starkt manifest, kontext, identitet, verbal och visuell tonalitet. La Vies varumärkesuniversum byggs med tydliga kulturella referenser som visualiseras genom illustrationer, färger och kommunikation, säger han.

Bild: Everland
Illustrationer av Egle Zvirblyte

För att utveckla uttrycket framåt har Everland sökt bland alternativa illustratörer. Både byrån och grabbarna på La Vie fastnade för den litauiska konstnären och illustratören Egle Zvirblytes, som bidrog med en illustrativ stil som matchade den varma och inbjudande tonaliteten La Vie ville åt.

– Den är kraftfull, rolig, relaterbar och fångar uppmärksamheten med sin operfekta stil. Tonaliteten hjälper till att positionera La Vie som en snäll rebell och en rak provokatör mixat med en del humor. Den är ärlig, transparent, åsiktsstark och pushar alla att äta bättre, för att ta hand om sig själva, djuren och planeten. Tonaliteten tappar aldrig optimismen som är grundläggande för varumärket och som behövs för att uppnå hållbarhetsmålen. La Vie är här för att hylla livet, inte sprida domedagsprofetior, menar Carl.

Svart typografi på rosa färgpalett

För att lyfta fram personligheten i identiteten har byrån använt två typsnitt, som båda går i svart för att förmedla kontrast och attityd. Den handskrivna typografin ska på ett uttrycksfullt sätt samspela med Egle Zvirblytes illustrationsstil, medan det rundade sans-serif-typsnittet ska spegla La Vies positiva inställning till livet. Genom färgpaletten strävar man efter samma sak: att sprida glädje.

– Rosa är positivt och kraftfullt och är därför den dominerande färgen, som flirtar med grisens färg och fläskkategorin. För att särskilja produkterna används sekundärfärgerna grönt och rött, som båda sänder semiotiska signaler för vegetariska alternativ och chark.

Bild: Everland

I La Vies sortiment ingår bacon, skinka och lardons (tjockt skuren och strimlad bacon). Alla tre finns i en både rökt och naturell variant och är helt växtbaserade. Då La Vie är ett nytt varumärke är samarbetet med Everland pågående. Det som främst började som en förpackningsdesign har i och med varumärkets frammarsch ökat till att även innefatta form för olika typer av lanseringsevent, food trucks och mässor – och nu senast öppningen av La Vies egna restaurang ”Kiss my burger”.

 

Läs vidare

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Design och miljö i fokus när Djuce lanserar påsviner

Vinvarumärket Djuce har sedan 2022 producerat viner på burk. Nu tar de steget vidare och lanserar Pouches – naturvin i aluminiumliknande påsar prydda av tecknade djur. Illustrationerna är ritade av konstnären Johan Alenius. Det berättar Cap&Design.
topx

Ny förpackningsdesign och logotype för Skogaholm

Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.
Skogaholmx

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x