Firar fyrtio år

PUBLICERAD: 13 oktober 2016
UPPDATERAD: 24 januari

yaskawa-nordic-fasad
Förra året firade det globala företaget Yaskawa Electric Corporation hundraårsjubileum med pompa och ståt världen över. I år firar Torsåsföretaget Yaskawa Nordic AB, som är en del av den japanska koncernen, i mindre skala tillsammans med sina medarbetare.

Yaskawa Electric Corporation hyllade sina hundra år av nyskapande teknik under 2015. Yaskawa är en av världens största tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer samt styrsystem. Världen över finns mer än 350.000 installerade Motoman-robotar. Koncernen har idag cirka 14.000 anställda och omsätter 34 miljarder kronor. Yaskawa Nordic AB i småländska Torsås tillverkar för den japanska koncernens räkning robotanläggningar och styrsystem till Motoman-robotar åt den europeiska marknaden. I år firar Yaskawa Nordic 40 år som företag. Bolaget har 160 anställda och omsätter 780 miljoner kronor.

Yaskawa Nordic AB har sina rötter i Torsmaskiner AB, som år 1976 ombildade sin verkstadsavdelning till ett helägt dotterbolag, namnet blev Torsteknik AB. Affärsidén var att tillverka och distribuera automatiska, flexibla och omställningsbara svetsautomater, främst till fordonsindustrin och så småningom även industrirobotar. Torsteknik blev första utländska kund och även generalagent i Europa för Yaskawas industrirobot Motoman. Bolaget bildade sedan flera egna dotterbolag i Europa. Företaget fick senare ett mer internationellt gångbart namn: Motoman Robotics. Efter sammanslagningen av Yaskawas robotdivision och divisionen för Drives & Motion, är det nuvarande företagsnamnet Yaskawa Nordic.

För närvarande råder högkonjunktur inom automationsområdet i Sverige och företaget ser nu framåt.
– Vi har firat vårt jubileum, men också dragit upp riktlinjer för framtiden, säger Pär Tornemo, Chief Operating Officer på Yaskawa Nordic AB.

yaskawa-nordic-nostalgi

Läs vidare

AI-programmerade robotar förenklar och påskyndar processer

Artificiell intelligens (AI) kanske inte är ett universalmedel för de nuvarande kraven inom förpackningsindustrin, men när den används på ett klokt sätt kan den avsevärt förenkla och påskynda processer. Som en drivkraft för innovation har förpackningsmaskintillverkaren Schubert undersökt potentialen hos AI i flera år och har utvecklat nya teknologier för robotassisterade förpackningslösningar.
Schubert Marketing

Undercamfunktion på fler av Zünds skärbord

Zünd lanserar ett nytt system för lastning av material som inkluderar både det integrerade registreringssystemet Undercam och en bordsförlängare.
BLE_UNDERCAM_Pressebild-1536x1024x

Enkelt att uppskatta friktionskoefficienten med nytt verktyg

Ett nytt verktyg ger förpackningsmaskinoperatörer och andra ett snabbt sätt att uppskatta friktionskoefficienten (COF) hos förpackningsfilmer. Detta är användbart om en förpackningsmaskin kräver en folie med en specifik friktionskoefficient för att fungera optimalt.
COF_indicator_Tentoma

Besparingar på flera plan med automatisk packning av e-handelsförpackningar

Den finska logistiktjänsteleverantören Inex Partners Oy har samarbetat med SEE (tidigare Sealed Air) för att förbättra förpackningsautomatiseringen.
SEE I-Packx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se