Biofilm baserad på fruktrester vann Packbridge Challenge

PUBLICERAD: 20 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Serena Leka från Cellugy tog emot prischecken på 50.000 kronor. Här tillsammans med Svetlana Eskebaek från Packbridge (t.v.).

Danska start-up-företaget Cellugy, som utvecklat en förpackningsfilm baserad på rester från frukt och grönt, vann årets Packbridge Challenge. Tävlingen avgjordes i samband med Top Packaging Summit 2019 by Packbridge, som arrangerades i Malmö den 19 september.

Runt 120 personer fanns på plats i Malmö Arena Hotel för att under en fullspäckad dag ta del av ett stort antal presentationer med tyngdpunkt på cirkulär ekonomi samt delta i en workshop, där syftet var att lära av varandra.

I finalen i Packbridge Challenge, tävlingen för start up-företag med något att komma med till förpackningsindustrin, var det totalt tolv företag, som tagit sig finalen. Vart och ett av företagen hade pitchar om fyra minuter på sig, för att verkligen banka in sitt budskap hos juryn. Efter juryns sammanträde skedde prisceremonin vid en middag på kvällen.

Vinnare i år blev danska Cellugy, som utvecklat en teknik för att tillverka förpackningsfilm av rester inom frukt- och grönt-industrin. Man kallar produkten EcoFlexy. Filmen är transparent, om än inte glasklar, den är hemkomposterbar, till 100 procent biobaserad, har motståndskraft mot vatten och temperaturer och är samtidigt nedbrytbar i jorden. Initialt är den avsedd för manuell packning, men i en framtid kommer den sannolikt även att kunna användas i maskinpackning.

På plats i Malmö för att presentera och senare ta emot priset på 50.000 kronor var Serena Leka från Cellugy.

Så här låter juryns motivering:

The winner targets not only one, but multiple problems within our industry. The situation was addressing:
– food waste
– local availability of raw materials on a global scale 
– raising awareness not only for business but also for customers
– showing potential for future applications and upscaling 
To summarise: A packaging material certainly contributing to our circular society ”.

Företagens pitchar på fyra minuter är i sig en utmaning för deltagarna och självfallet går det bättre för vissa än för andra. De här gången hade åhörarna möjlighet att rösta fram bästa pitch och här gick priset till Garcon Wines, som utvecklat en platt vinflaska av PET. Den väger mycket lite och sparar nästan hälften av utrymmet jämfört med en vanlig, rund flaska. Packnews har tidigare berättad om den (Läs HÄR och HÄR)

Text Bo Wallteg

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax