För att möta en ökande efterfrågan på plastfria alternativ till engångsbestick inom food service-sektorn kommer svenska ÅR Packaging att inom kort lansera plastfria, fiberbaserade bestick.
ÅR Packaging skriver att besticken är de första i en rad av planerade innovativa food service-artiklar, som ska lanseras på marknaden. Nästa projekt i pipelinen inkluderar fiberbaserade skålar, tråg och behållare.
Lanseringen sker i samarbete med tyska Bionatic GmbH & Co. KG i Bremen, som är en stor leverantör till cateringföretag, detaljhandeln och konsumenter av livsmedelsförpackningar och engångsbestick, tillverkade i förnybara eller återvunna material.
Tillsammans med Bionatic har ÅR Packaging utvecklat en uppsättning bestick, som kan konkurrera med plastbestick vad gäller styrka, vikt och barriäregenskaper. Den nya bestickserien är designad för att vara återvinningsbar, komposterbar och biologiskt nedbrytbar. Produkterna är FSC-certifierade och framställda av europeiskt trä och helt utan plastinnehåll.
”Med Bionatic har vi fått en dynamisk och entreprenörsinriktad säljare av biobaserade förpackningsartiklar för snabbmatssektorn på vår sida. Bionatic hjälper till att påskynda processer och säkerställa produktacceptans genom direkt konsumentengagemang”, säger Ralf Mack, innovationschef på ÅR Packaging.
ÅR Packaging skriver att bestickserien i form av skedar, knivar och gafflar, är planerad att komma ut på marknaden i full kommersiell skala i slutet av det här året.
Sedan det europeiska direktivet om engångsplast (SUP) infördes har både konsumenter och medlemsländer börjat ompröva många plastförpackningar på marknaden.
”År 2021 kommer plastbestick att förbjudas i EU, men behovet av att äta ´on-the-go´ kommer att finnas kvar. Det finns därför ett stort behov av en ny generation av livsmedelsförpackningar för att fylla detta gap”, skriver ÅR Packaging i ett pressmeddelande.
”Som en av de ledande grossisterna inom hållbara livsmedelsförpackningar tror vi att det är bättre att bearbeta förnybara råvaror än att använda begränsade resurser. Vi är därför glada över att samarbeta med ÅR Packaging och kunna erbjuda nästa generation av food service-produkter i form av fiberbaserade lösningar”, säger Bionatics VD Michael Brink.