Siegwerk ansluter sig till Holy Grail 2.0 där över 85 företag i hela värdekedjan arbetar för att utveckla en teknik med digitala vattenstämplar på förpackningar. Tekniken syftar till att förenkla och effektivisera sorteringen och återvinningen av förpackningsavfall.
Enligt färgtillverkaren Siegwerk kommer de att bidra med sin expertis inom hållbara tryckfärger, lacker och tryckprocesser i initiativet Holy Grail 2.0. Tekniken går ut på att varje förpackning får en digital vattenstämpel. Den är inte synlig för blotta ögat, men innehåller speciella koder som detekteras och avkodas av en vanlig högupplöst kamera på en sorteringslinje. Baserat på kodernas information, exempelvis vilka typer av plast förpackningarna innehåller, så sorteras dem i sina rätta avfallsströmmar vilket ska leda till bättre sortering och återvinning av förpackningar i större skala.
Återvända material
Siegwerk skriver i ett pressmeddelande att den nya tekniken kommer att leda till en hög kvalitet på återvinningen vilket bidrar till en bättre cirkulär ekonomi och att förpackningsavfallet i större utsträckning kan återanvändas till att bli nya förpackningar.
Flera kända företag
Över 85 företag är knutna till Holy Grail 2.0.
– Vi är mycket stolta över att vara medlem i detta ambitiösa initiativ och ansluta oss till kända företag som The Coca-Cola Company, Kelloggs, Rewe Group och Tetra Pak. Det passar perfekt och har ett centralt inslag i våra mål för cirkulär ekonomi: inriktning på insamling och återvinning av all förpackning. Vi är övertygade om att vi måste omvandla industrin, från en linjär ekonomi till en cirkulär ekonomimodell. Det är viktigt att anamma digitala och smarta sätt att uppnå detta, säger Alina Marm, chef för Circular economy hub på Siegwerk.
Igång med testkörning
Pack Sweden har tidigare berättat att Mondi, en global leverantör inom papper och förpackningar har satt igång att testköra tekniken med vattenstämplar i praktiken. Pilotprojektet Holy Grail drog igång 2016 med stöd av stiftelsen Ellen MacArthur.