Designpris till Falksalts nya kostym

PUBLICERAD: 28 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Falksalt fick ett ökat intresse hos konsumenterna i och med den nya produktdesignen.

Falksalt vinner designpris för sina nya förpackningar.
– Ett tydligt bevis på att vi hittat rätt i vår nya design, säger produktchefen Anna Ung.

Falksalt valde för ett tag sedan att förpacka sitt salt i en ny design för att skapa större intresse för produkten. Målet för Falksalt var att skapa en mer lekfull förpackning samtidigt skulle företagets mångåriga historia lyftas fram. Den nya förpackningsdesignen har nu vunnit pris av Designindex, en tävling som mäter effekten av förpacknings- och identitetsdesign.

Vann i kategorin förpackningsdesign

Själva effekten värderas lika högt som designhantverket.

– Våra nya förpackningar sticker ut på ett positivt sätt, designen upplevs unik och väcker köpintresse hos målgruppen. Ett tydligt bevis på att vi hittat rätt i vår nya design. Dessutom jättekul att resultatet gör att vi vinner första pris i Designindex, säger Falksalts produktchef Anna Ung.

Inspiration från salthögar

Vinsten i just kategorin förpackningsdesign har att göra med att när produktdesignen presenterades, så uppmättes den sammanlagda ökningen i likeability, unicitet och köpintention till 3 procent. Bakom den nya designen står varumärkesbyrån Identity Works. Inspirationen till triangelformen på förpackningarna har hämtats från klassiska salthögar som ses hos delar av världens saltproduktion.

Salt för olika ändamål

– Med vårt nya formspråk vill vi göra det enklare för våra konsumenter att förstå skillnaden mellan olika saltsorter. Vi använder färg, form och symboler för att särskilja och guida kring de olika salternas ursprung och vad de passar bäst till. Det gör det lättare att hitta rätt salt för olika ändamål och se den bredden i vårt sortiment. Det ska vara kul att salta, säger Anna Ung, produktchef på Falksalt.

Fotnot: Designindex arrangeras av tidningen Resumé. Ett riksgenomsnitt i en panel bestående av 1 000 personer bedömer produkten före och efter den nya designen. Olika personer är med i före- och efterpanelen.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset