Designpris till Falksalts nya kostym

PUBLICERAD: 28 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Falksalt fick ett ökat intresse hos konsumenterna i och med den nya produktdesignen.

Falksalt vinner designpris för sina nya förpackningar.
– Ett tydligt bevis på att vi hittat rätt i vår nya design, säger produktchefen Anna Ung.

Falksalt valde för ett tag sedan att förpacka sitt salt i en ny design för att skapa större intresse för produkten. Målet för Falksalt var att skapa en mer lekfull förpackning samtidigt skulle företagets mångåriga historia lyftas fram. Den nya förpackningsdesignen har nu vunnit pris av Designindex, en tävling som mäter effekten av förpacknings- och identitetsdesign.

Vann i kategorin förpackningsdesign

Själva effekten värderas lika högt som designhantverket.

– Våra nya förpackningar sticker ut på ett positivt sätt, designen upplevs unik och väcker köpintresse hos målgruppen. Ett tydligt bevis på att vi hittat rätt i vår nya design. Dessutom jättekul att resultatet gör att vi vinner första pris i Designindex, säger Falksalts produktchef Anna Ung.

Inspiration från salthögar

Vinsten i just kategorin förpackningsdesign har att göra med att när produktdesignen presenterades, så uppmättes den sammanlagda ökningen i likeability, unicitet och köpintention till 3 procent. Bakom den nya designen står varumärkesbyrån Identity Works. Inspirationen till triangelformen på förpackningarna har hämtats från klassiska salthögar som ses hos delar av världens saltproduktion.

Salt för olika ändamål

– Med vårt nya formspråk vill vi göra det enklare för våra konsumenter att förstå skillnaden mellan olika saltsorter. Vi använder färg, form och symboler för att särskilja och guida kring de olika salternas ursprung och vad de passar bäst till. Det gör det lättare att hitta rätt salt för olika ändamål och se den bredden i vårt sortiment. Det ska vara kul att salta, säger Anna Ung, produktchef på Falksalt.

Fotnot: Designindex arrangeras av tidningen Resumé. Ett riksgenomsnitt i en panel bestående av 1 000 personer bedömer produkten före och efter den nya designen. Olika personer är med i före- och efterpanelen.

Läs vidare

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Zoégas uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Zoégas designen för att ännu bättre spegla varje kaffes unika historia och karaktär. De nya förpackningarna får ett modernare utseende och en starkare identitet.
zoegax

Senaste nytt

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar