Ett av 2014 års Produktionslyftsföretag

PUBLICERAD: 11 juni 2014
UPPDATERAD: 24 januari

 Emballator MellerudMöte i lean-rummet hos Mellerud Plast

Emballator Mellerud Plast AB har under våren godkänts som Produktionslyftsföretag. Företaget har ett klart uttalat mål att vara Nordens ledande producent av formblåsta förpackningslösningar och sina kunders naturliga val av samarbetspartner – de ser sitt uppdrag som att skydda och stärka sina kunders produkter och varumärke. 2010 förvärvade de konkurrenten Frantek Formblåsning AB, byggde ut sin fabrik och har sedan dess investerat i tillkommande produktionskapacitet, varav två nya maskiner i år.

– Vi har kommit långt i vårt Lean-arbete, men vi känner att vi mer eller mindre har tagit det så långt som vi kan på egen hand, säger vd Johan Andersson. Nu vill vi utmana oss, ta nästa steg och höja ribban rejält.

Johan framhåller vikten av att de engagerar och involverar hela företaget, att de förstår vad kundnytta innebär och att alla jobbar mot deras gemensamma målbild. Emballator Mellerud Plast uttrycker sin målsättning tydligt i affärsidén: ”Tillsammans med våra kunder utveckla formblåsta förpackningslösningar med höga krav på form, funktion och kvalitet.” De arbetar för att skapa kundnytta och förutsättningar för att ge sina kunder det bästa erbjudandet gällande konkurrenskraft, flexibilitet, design/utveckling, produkter etcetera.

– Vi jobbar aktivt med att utveckla våra medarbetare, vår process och våra produkter för att skapa kundnytta och förståelse för vad våra kunder förväntar sig nu och i framtiden, avslutar Johan Andersson. Allt för att skapa förutsättningar en långsiktig utveckling för oss som företag, våra anställda och för våra kunder.

Emballator Mellerud Plast AB har 78 anställda och är en del av Emballator-gruppen, som består av flera förpackningsföretag med den gemensamma affärsidén att skapa förpackningar som gör livet enklare. Mellerud Plast är en marknadsledande leverantör formblåsta förpackningslösningar inom affärsområdena livsmedel, kem, pharma och hälsa samt sport. Utveckling, design och tillverkning sker vid anläggningen i Mellerud.

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}