Etikettföretag gör förvärv i Tyskland

PUBLICERAD: 25 januari 2023
UPPDATERAD: 31 januari
Ett bra komplement tillbefintliga verksamheter säger Nordvalls vd Patrik Jenemark om nya förvärvet. Foto: Pressbild

Nordvalls Etikett förvärvar tyska familjeföretaget Kölle Etiketten. Sedan 2021 äger Nordvalls även engelska Watermill Press. Därmed etablerar de nu sin andra produktionsenhet utanför Sverige.

Kölle Etiketten, beläget i Esslingen, i regionen Stuttgart, tillverkar förutom självhäftande etiketter, flexibla förpackningar som tepåseetiketter med tillhörande taggar med livsmedel som största kundgrupp. Familjeägda tryckeriet startades år 1884 och har fram till idag drivits av fyra generationer. Genom förvärvet blir Kölle med 36 anställda ett helägt dotterbolag till Nordvalls.

– Nordvalls har som mål att växa med lönsamhet och Kölle är ett bra komplement till våra befintliga tryckerier i Sjöbo, Bjuv, Nässjö och Bradford. Precis som Nordvalls, var Kölle ett familjeägt företag och arbetar långsiktigt i nära samarbete med sina kunder. Vi ser fram emot samarbetet mellan våra företag och de möjligheter vår nya bredare produktportfölj kan erbjuda, säger Nordvalls vd Patrik Jenemark.

Foto: Pressbild

– Vi är glada över att bli en del av Nordvalls med deras entreprenörsdrivna och långsiktiga ägare, Possehl Identification Solutions. Tillsammans med en stark ägare har vi möjlighet att vidareutveckla företaget i Esslingen långsiktigt, vilket är en trygghet för våra anställda och kunder, säger Philipp Kölle vd för Kölle Etiketten.

Förvärvet av Kölle ger Nordvalls förutom en förstärkt närvaro på tyska marknaden och stora möjligheter till vidareutveckling av affärerna i Tyskland, en bredare och stärkt produktportfölj.

Förvärvet blir Nordvalls tredje förvärv sedan år 2020. Den tyska verksamheten kommer att fortsätta drivas i oförändrad regi med Philipp Kölle som vd.

Läs vidare

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

Walki fortsätter investera i Centraleuropa

Walki har genomfört en investering på över 6 MEUR i en toppmodern produktionslinje vid sin fabrik i Steinfurt. Linjen är nu redo att börja producera åt kunder som går över till fiberbaserade material.
Walki

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432