– ”Iggesund Paperboards webbplats iggesund.com är unik genom att man både lyckats fånga in den målgrupp man riktar sig mot, designers, och dessutom får stor uppskattning av just den målgruppen”, säger Ulf Smedberg, Senior Consultant på analysföretaget E-space Communication.
Det var när E-space fick i uppdrag att mäta igenom Holmenkoncernens, där Iggesund ingår, som man upptäckte hur väl Iggesund lyckats. Iggesund Paperboard är en materialproducent som tillverkar kartong som används till krävande förpackningar och grafiska alster. Det är långt mellan Iggesund och den som vill förpacka eller trycka något. Kommunikationen kompliceras ytterligare av att ett tryckeri eller en förpackningstillverkare är kund, medan besluten om vilket material som ska användas fattas av varumärkesägare eller av dem anlitade designers. Designers och varumärkesägare finns bara undantagsvis på kundlistan, men Iggesund vill använda webplatsen till att lära sig mer om och att kommunicera med dessa påverkare.
Foto: Rolf Andersson, Bildbolaget