En bärlåda ska vara stark och bära fram budskapet

PUBLICERAD: 14 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars
Pressbild.

Den finska wellpapptillverkaren Adara Pakkaus Oy:s producerar en ny låda för bär tillverkad av obestruken vit kraftliner där högkvalitativt tryck kombineras med en naturlig känsla och hög styrka.

Bärens resa från odling till konsument omfattar ofta flera steg. Deras lådan måste därmed vara tålig och skydda bären, även under skiftande förhållanden, samt bidra till att de färska bären kommer oskadade till konsument. En av den finska wellpapptillverkaren Adara Pakkaus Oy:s nya produkter är en låda tillverkad av obestruken vit kraftliner där högkvalitativt tryck kombineras med en naturlig känsla och hög styrka.

– Bär transporteras ofta i stora mängder från gårdar till marknader och stormarknader varför lådan måste vara extra robust. Eftersom wellmaterial av färskfiber används för att tillverka lådorna, med fuktbeständigt lim och robust konstruktion är de lätta att hantera och tål att staplas högt även under skiftande förhållanden, säger Mikko Järvinen, produktions- och utvecklingschef hos Adara.

– Wellpapplådan kan lätt återvinnas och är värdefull för återvinning tack vare de starka fibrerna som används till lådan.

Designen av lådan baserades på kontrasterande färger med grönt och rött som accentuerar varandra. Därför sticker de röda bären ut på ett särskilt attraktivt sätt. Den mörka basfärgen tonar bort alla märken som kan orsakas av bären, vilket behåller en snygg och attraktiv helhet. Lådan trycktes på en ny Göpfert Ovation tryckpress och MetsäBoard Natural WKL Bright 160 g/m2 valdes för lådans ytterskikt.

– Ofta trycks obestruken liner med vektorgrafik, men med vår nya, moderna och registernoggranna press kan rätt raster optimeras för varje jobb, beroende på wellpappens kvalitet och trycktema. Slutresultatet är fotografiskt tryck även på obestruken liner och större wellprofiler, som C-wellen i vår nya bärlåda”, säger Lari Seppälä, tryckerichef hos Adara.

Utmaningen med större wellprofiler är traditionellt den så kallade tvättbrädseffekten.

– Med Metsä Boards vita kraftliner och Marvacos FullHD flat top dot-tryckplåtar, optimerade för vår press, kan fenomenet reduceras avsevärt och ett högkvalitativt slutresultat uppnås, fortsätter Seppälä.

– När Metsä Boards vita kraftliner används kan tryckets linjetäthet vara högre än normalt, eftersom ju planare den korrugerade ytan är desto tätare linjeraster kan användas vilket ger en skarpare och bättre bild. En högkvalitativ vit kraftliner och dito tryckpress gör att en bild av mycket hög kvalitet kan tryckas, även på obestrukna ytor.

Läs vidare

Mindre färg ger bättre återvinning av chipspåsar

För att minska sin totala klimatpåverkan minskar Estrella färgen på sina förpackningar och ingår ett samarbete med pantappen Bower.
Estrella

En förpackning som säger Muuu….

Den italienska tillverkaren av mjukost, Fratelli Spirini Soft Cheese har verkligen satt spotlighten på ursprunget för produkten, det vill säga kon, i sin förpackningsdesign. Förpackningen har via en kartongsleeve till exempel fått öron.
Muux

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024