En bärlåda ska vara stark och bära fram budskapet

PUBLICERAD: 14 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars
Pressbild.

Den finska wellpapptillverkaren Adara Pakkaus Oy:s producerar en ny låda för bär tillverkad av obestruken vit kraftliner där högkvalitativt tryck kombineras med en naturlig känsla och hög styrka.

Bärens resa från odling till konsument omfattar ofta flera steg. Deras lådan måste därmed vara tålig och skydda bären, även under skiftande förhållanden, samt bidra till att de färska bären kommer oskadade till konsument. En av den finska wellpapptillverkaren Adara Pakkaus Oy:s nya produkter är en låda tillverkad av obestruken vit kraftliner där högkvalitativt tryck kombineras med en naturlig känsla och hög styrka.

– Bär transporteras ofta i stora mängder från gårdar till marknader och stormarknader varför lådan måste vara extra robust. Eftersom wellmaterial av färskfiber används för att tillverka lådorna, med fuktbeständigt lim och robust konstruktion är de lätta att hantera och tål att staplas högt även under skiftande förhållanden, säger Mikko Järvinen, produktions- och utvecklingschef hos Adara.

– Wellpapplådan kan lätt återvinnas och är värdefull för återvinning tack vare de starka fibrerna som används till lådan.

Designen av lådan baserades på kontrasterande färger med grönt och rött som accentuerar varandra. Därför sticker de röda bären ut på ett särskilt attraktivt sätt. Den mörka basfärgen tonar bort alla märken som kan orsakas av bären, vilket behåller en snygg och attraktiv helhet. Lådan trycktes på en ny Göpfert Ovation tryckpress och MetsäBoard Natural WKL Bright 160 g/m2 valdes för lådans ytterskikt.

– Ofta trycks obestruken liner med vektorgrafik, men med vår nya, moderna och registernoggranna press kan rätt raster optimeras för varje jobb, beroende på wellpappens kvalitet och trycktema. Slutresultatet är fotografiskt tryck även på obestruken liner och större wellprofiler, som C-wellen i vår nya bärlåda”, säger Lari Seppälä, tryckerichef hos Adara.

Utmaningen med större wellprofiler är traditionellt den så kallade tvättbrädseffekten.

– Med Metsä Boards vita kraftliner och Marvacos FullHD flat top dot-tryckplåtar, optimerade för vår press, kan fenomenet reduceras avsevärt och ett högkvalitativt slutresultat uppnås, fortsätter Seppälä.

– När Metsä Boards vita kraftliner används kan tryckets linjetäthet vara högre än normalt, eftersom ju planare den korrugerade ytan är desto tätare linjeraster kan användas vilket ger en skarpare och bättre bild. En högkvalitativ vit kraftliner och dito tryckpress gör att en bild av mycket hög kvalitet kan tryckas, även på obestrukna ytor.

Läs vidare

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Design och miljö i fokus när Djuce lanserar påsviner

Vinvarumärket Djuce har sedan 2022 producerat viner på burk. Nu tar de steget vidare och lanserar Pouches – naturvin i aluminiumliknande påsar prydda av tecknade djur. Illustrationerna är ritade av konstnären Johan Alenius. Det berättar Cap&Design.
topx

Ny förpackningsdesign och logotype för Skogaholm

Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.
Skogaholmx

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x