En bärlåda ska vara stark och bära fram budskapet

PUBLICERAD: 14 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars
Pressbild.

Den finska wellpapptillverkaren Adara Pakkaus Oy:s producerar en ny låda för bär tillverkad av obestruken vit kraftliner där högkvalitativt tryck kombineras med en naturlig känsla och hög styrka.

Bärens resa från odling till konsument omfattar ofta flera steg. Deras lådan måste därmed vara tålig och skydda bären, även under skiftande förhållanden, samt bidra till att de färska bären kommer oskadade till konsument. En av den finska wellpapptillverkaren Adara Pakkaus Oy:s nya produkter är en låda tillverkad av obestruken vit kraftliner där högkvalitativt tryck kombineras med en naturlig känsla och hög styrka.

– Bär transporteras ofta i stora mängder från gårdar till marknader och stormarknader varför lådan måste vara extra robust. Eftersom wellmaterial av färskfiber används för att tillverka lådorna, med fuktbeständigt lim och robust konstruktion är de lätta att hantera och tål att staplas högt även under skiftande förhållanden, säger Mikko Järvinen, produktions- och utvecklingschef hos Adara.

– Wellpapplådan kan lätt återvinnas och är värdefull för återvinning tack vare de starka fibrerna som används till lådan.

Designen av lådan baserades på kontrasterande färger med grönt och rött som accentuerar varandra. Därför sticker de röda bären ut på ett särskilt attraktivt sätt. Den mörka basfärgen tonar bort alla märken som kan orsakas av bären, vilket behåller en snygg och attraktiv helhet. Lådan trycktes på en ny Göpfert Ovation tryckpress och MetsäBoard Natural WKL Bright 160 g/m2 valdes för lådans ytterskikt.

– Ofta trycks obestruken liner med vektorgrafik, men med vår nya, moderna och registernoggranna press kan rätt raster optimeras för varje jobb, beroende på wellpappens kvalitet och trycktema. Slutresultatet är fotografiskt tryck även på obestruken liner och större wellprofiler, som C-wellen i vår nya bärlåda”, säger Lari Seppälä, tryckerichef hos Adara.

Utmaningen med större wellprofiler är traditionellt den så kallade tvättbrädseffekten.

– Med Metsä Boards vita kraftliner och Marvacos FullHD flat top dot-tryckplåtar, optimerade för vår press, kan fenomenet reduceras avsevärt och ett högkvalitativt slutresultat uppnås, fortsätter Seppälä.

– När Metsä Boards vita kraftliner används kan tryckets linjetäthet vara högre än normalt, eftersom ju planare den korrugerade ytan är desto tätare linjeraster kan användas vilket ger en skarpare och bättre bild. En högkvalitativ vit kraftliner och dito tryckpress gör att en bild av mycket hög kvalitet kan tryckas, även på obestrukna ytor.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Varför måste det vara en tub?

Traditionellt packas tandkräm i tuber. Men måste det vara så? I Holland finns ett företag som bryter traditionen genom att i stället sälja sin speciella tandkräm i en glasflaska med pump.
Schapkaart - 1
Varför måste det vara en tub?

Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna samtidigt som den gör det enklare för konsumenterna att snabbt hitta vad de söker.
GÖL-ny design1
Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen