Elegant grafisk design präglar Lumenes julkalender

PUBLICERAD: 26 november 2024
UPPDATERAD: 25 november
Foto: Metsä Group

Söker man fräsch och visuellt tilltalande elegans med nordlig anda hittar man det i Lumenes adventskalender med skönhetsprodukter, designad och tillverkad tillsammans av Lumene, Metsä Board och förpackningskonverteraren Van Genechten Packaging.

Det som gör Lumenes Adventskalender speciell är den innovativa, flerdimensionella strukturen. Adventskalenderns visuella skönhet förstärks av en grafisk design med nordiska bär och vinterlandskap. Den är tillverkad av falskartong från Metsä Board och kan återvinnas i förpackningsinsamlingen efter jul.

Bild: Metsä Group

Kalendern designades i virtuella workshops arrangerade av Metsä Board tillsammans med Lumene och Van Genechten Packagings team i Riga. Syftet med samarbetet var att skapa en kalender i linje med Lumenes varumärke, hämta inspiration från den nordiska naturen och förstärka konsumentupplevelsen.

– Adventskalendern designades för att skapa en visuellt fantastisk upplevelse. Exteriören fångar skönheten i det nordiska landskapet. 3D-präglingen på kalenderns yta ger en taktil känsla av illustrationens frusna blommor. Den genomskinliga holografiska folien skapar en magisk gnista och ger en festlig, förtrollande finish, säger Essi Arola, Lumenes hållbarhets- och förpackningschef.

– Årets kosmetikakalender har flera dimensioner. Kalenderdelen med produktförpackningar är gömd inuti en yttre förpackning försluten av en separat hylsa. Konceptet bildar en tredimensionell helhet, både vad gäller struktur och grafik, säger Iiro Numminen, förpackningsdesigner från Metsä Boards förpackningsdesignteam.

Luckorna till adventskalendern är askar i olika former som tillsammans bildar ett blommönster.

Kalendern är tillverkad av MetsäBoard Prime FBB Bright och MetsäBoard Pro FBB Bright.

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080

Pinsamma budskap på plastbärkassar för att minska förbrukningen

Den eviga debatten om plastbärkassars eventuella påverkan på miljön verkar vi inte komma ifrån. EU vill inte att vi ska förbruka mer än 40 per person och år och de tidigare höga skatterna fick ner förbrukningen i Sverige till långt under denna siffra. Kanske är det här exemplet från Kanada ett sätt att se till att siffran hålls nere utan skatter eller avgifter? Och dessutom med humor som instrument.
Påsar1x