Elegant grafisk design präglar Lumenes julkalender

PUBLICERAD: 26 november 2024
UPPDATERAD: 25 november
Foto: Metsä Group

Söker man fräsch och visuellt tilltalande elegans med nordlig anda hittar man det i Lumenes adventskalender med skönhetsprodukter, designad och tillverkad tillsammans av Lumene, Metsä Board och förpackningskonverteraren Van Genechten Packaging.

Det som gör Lumenes Adventskalender speciell är den innovativa, flerdimensionella strukturen. Adventskalenderns visuella skönhet förstärks av en grafisk design med nordiska bär och vinterlandskap. Den är tillverkad av falskartong från Metsä Board och kan återvinnas i förpackningsinsamlingen efter jul.

Bild: Metsä Group

Kalendern designades i virtuella workshops arrangerade av Metsä Board tillsammans med Lumene och Van Genechten Packagings team i Riga. Syftet med samarbetet var att skapa en kalender i linje med Lumenes varumärke, hämta inspiration från den nordiska naturen och förstärka konsumentupplevelsen.

– Adventskalendern designades för att skapa en visuellt fantastisk upplevelse. Exteriören fångar skönheten i det nordiska landskapet. 3D-präglingen på kalenderns yta ger en taktil känsla av illustrationens frusna blommor. Den genomskinliga holografiska folien skapar en magisk gnista och ger en festlig, förtrollande finish, säger Essi Arola, Lumenes hållbarhets- och förpackningschef.

– Årets kosmetikakalender har flera dimensioner. Kalenderdelen med produktförpackningar är gömd inuti en yttre förpackning försluten av en separat hylsa. Konceptet bildar en tredimensionell helhet, både vad gäller struktur och grafik, säger Iiro Numminen, förpackningsdesigner från Metsä Boards förpackningsdesignteam.

Luckorna till adventskalendern är askar i olika former som tillsammans bildar ett blommönster.

Kalendern är tillverkad av MetsäBoard Prime FBB Bright och MetsäBoard Pro FBB Bright.

 

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Åldrande befolkningar och ökad efterfrågan på hälsoprodukter driver innovation inom återförslutningsbara förslutningar, tydlig märkning och lätta material
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt

Med djärvare färg, ny logotyp och det unika typsnittet Shake är Pucko nu redo för nästa generation – med ett fortsatt fast grepp om sin lekfulla karaktär. Bakom den nya förpackningsdesignen står varumärkesbyrån IW Agency, som berättar om arbetet för CAP&Design som är en del av AGI Media där även Packnews.se ingår.
image003x
Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt