Ekologisk förpackning vinner Best in show

PUBLICERAD: 14 juni 2017
UPPDATERAD: 24 januari

 

Formen på förpackningen är baserad på origami, och varje behållare är gjord från ett enda laminerat papper.

Hinoki är ett utbud av reseförpackningar gjorda av biologiskt nedbrytbart papper för organiska hudvårdsprodukter. Enligt innovationsbyrån Nine som tagit fram Hinoki, är konceptet baserat på enkelhet, enstaka ursprung och respekt för det förnybara materialet, som applicerats på en för närvarande ganska ohållbar förpackningskategori.

– I kosmetikaindustrin är begreppet premium-produkter vanligtvis kopplade till lite extra på förpackningen. Många gånger är denna extraförpackning inte helt nödvändig och används endast under en begränsad tid och slängs helt enkelt bort. För Hinoki ville vi skapa ett hållbart förpackningsområde som är premium, respektfullt för planeten och en sann gamechanger i förpackningsvärlden, skriver Nine.

Förpackningens form är baserad på origami, och varje behållare är gjord från ett enda laminerat papper, som viks och pressas i form, med ett avrivningshörn som avslöjar ett Hinoki-trävridningslock.

Hinoki-förpackningen har vunnit både guld i Pentawards och Best in Show i Dieline Awards.

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432