Ekologisk barnmat i lufttät plastburk

PUBLICERAD: 14 december 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Lovemade är 100 procent ekologisk och kravmärkt barnmat som tillverkas i Skåne. Den förpackas som konserv i lufttäta plastburkar utan tillsatser och konserveringsmedel. Plastburkarna som används är Superlock från RPC Superfos. De är formpressade tillsammans med etiketten, så kallad in-mould labelling (IML).

Storleken och formen var viktig när det gällde valet av förpackning. Superlocks förpackning på 215 milliliter, med ett lock på 95 millimeter i diameter, gör det lättare att röra om i burken och mata barnet direkt från den. Man kan också återförsluta den med det självlåsande skruvlocket.

Barriärtät folie och ett extra mebran i locket, kombinerat med att plastburken tål upphettning, gör att Lovemades produkt kan placeras på butikshyllan tillsammans med övrig barnmat som vanligtvis är förpackade i glasburkar (som lätt går sönder när de åker i golvet). Superlock har en låg vikt vilket innebär minskade transportkostnader. Burkarna kan också återanvändas flera gånger och är staplingsbara.

Senaste nytt

Ny teknik för flersidiga digitala etiketter presenterad av Bobst

I samband med ett pressmöte i montern på Labelexpo presenterade företaget BOBST Flexjet, enligt deras uppgift en branschunik modul, en helt digital etikettlösning som gör det möjligt för konverterare att producera digitala, flersidiga etiketter.
Gruber
Ny teknik för flersidiga digitala etiketter presenterad av Bobst

Nordvalls investerar i två hybridpressar på Labelexpo

Nordvalls fortsätter att expandera. Häromveckan invigde man nya lokaler i Sjöbo och expanderade sina ytor, och nu  har man öppnat plånboken under pågående Labelexpo i Barcelona.
Nordvalls
Nordvalls investerar i två hybridpressar på Labelexpo

Barcelona är nu i dubbel bemärkelse etikettbranschens nya hotspot!

I dag öppnade Labelexpo Europe. Efter 40 år i Bryssel var det dags för förändring. Nu slogs dörrarna upp på Fira Grand Via i Barcelona. Packnews var självfallet på plats. En överraskande nyhet avslutade den inledande presskonferensen.
mässan
Barcelona är nu i dubbel bemärkelse etikettbranschens nya hotspot!

Walki Westpack investerar i ny flexopress och efterbehandlingshall

Under de senaste åren har Walki Westpak haft en snabb tillväxt, driven av kundernas ökade efterfrågan på flexibla förpackningslösningar för livsmedel som korv, ost, choklad och fisk. Nu har man investerat i ny flexotryckkapacitet för att kunna möta tillväxten.
Walki Westpak printing machinex
Walki Westpack investerar i ny flexopress och efterbehandlingshall

Läs vidare

Prisbelönt choklad med innovativ förpackning av kakaoskal

Marou, pionjärerna inom vietnamesisk bean-to-bar-choklad, lanserar en ny smakupplevelse som redan väckt internationell uppmärksamhet. Sarrasin 55 procent är en mörk choklad vars krämiga textur för tankarna till mjölkchoklad – men är helt växtbaserad. Förpackningen är dessutom lite speciell.
Marou-Buckwheat-55-Vietnam-Beantobar-choklad-Berikssonx
Prisbelönt choklad med innovativ förpackning av kakaoskal

Restprodukter från lakritstillverkning ger antimikrobiella förpackningar

Ett italienskt startupföretag från Sardinien påstår sig omdefiniera konceptet för hållbar förpackning. Företaget, Alkelux, grundades 2024 och har utvecklat en enkel men innovativ lösning: att omvandla restprodukter från lakritstillverkning till ett naturligt antimikrobiellt bioadditiv för användning i livsmedelsförpackningar.
Alkeluxx
Restprodukter från lakritstillverkning ger antimikrobiella förpackningar

Mars lanserar Whiskas djurmatsförpackning av monomaterial

Mars lanserar nu en ny monomaterialpåse för sitt varumärke Whiskas i Storbritannien och Tyskland.
Untitled Design - 1
Mars lanserar Whiskas djurmatsförpackning av monomaterial

Ny glasflaska för vin väger bara trehundra gram

Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe), har lanserat en ny 300 grams lättviktsflaska av glas, som kombinerar ultralätt design med hög styrka och premiumutseende.
Ardagh
Ny glasflaska för vin väger bara trehundra gram