Ecolean Groups mål för utsläpp är nu i linje med Parisavtalet

PUBLICERAD: 22 februari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Ecoleans mål för minskning av utsläpp av växthusgaser är nu i linje med Parisavtalet. (Bild Ecolean)|”Ecolean tillhör nu en mycket speciell global grupp av företag – nämligen de som leder övergången till koldioxidsnål verksamhet”, säger VD Peter L Nilsson. (Bild Ecolean)

Helsingborgsbaserade förpackningsbolaget Ecolean Groups mål för utsläppsminskning har godkänts av Science Based Targets-initiativet (SBTi), vilket innebär att de är anpassade till vad som behövs för att uppnå målen i Parisavtalet.

Målen för utsläpp av växthusgaser från Ecoleans verksamhet överensstämmer därmed med de minskningar, som krävs för att hålla nere den globala uppvärmningen till 1,5° C, vilket är det mest ambitiösa målet i Parisavtalet.

Ecolean är med detta en del av en rörelse med cirka 1.200 företag över hela världen, som leder klimatåtgärder med mål som hittills har godkänts av SBTi. Cirka en tredjedel av dessa företag har, liksom Ecolean, också registrerat sig för 1,5-gradersmålet.

”Ecolean tillhör nu en mycket speciell global grupp av företag – nämligen de som leder övergången till koldioxidsnål verksamhet”, säger VD Peter L Nilsson. (Bild Ecolean)

”Genom att gå med i SBTi ingår Ecolean i en mycket speciell grupp – nämligen de företag som leder övergången till koldioxidsnål verksamhet. För oss är det ingen tvekan om att detta är rätt sak att göra. Att anpassa vårt hållbarhetsarbete till vetenskapliga mål, kommer att stärka våra ambitioner ytterligare och detta initiativ ger en bra och transparent plattform för att presentera våra framsteg”, säger Peter L Nilsson, VD för Ecolean Group.

Mål betraktas som ”vetenskapligt baserade” om de överensstämmer med vad den senaste klimatvetenskapen anser vara nödvändigt för att uppfylla målen i Parisavtalet – begränsa den globala uppvärmningen till långt under 2° C, helst till 1,5° C, jämfört med tidigare industriella nivåer.

Ecolean, som utvecklar och producerar innovativa förpackningar inom drycker, mejeri och flytande livsmedel, skriver i ett pressmeddelande att det är företagets mål är att minska utsläppen i Scope 1 (egna utsläpp) och Scope 2 (inköpt energi) med 50 procent fram till 2030 jämfört med 2018 och att tydligt minska sitt Scope 3-utsläpp (indirekta växthusgasutsläpp).

——————————————

Science Based Targets-initiativet (SBTi) är ett samarbete mellan CDP, FN: s Global Compact, World Resources Institute (WRI) och World Wide Fund for Nature (WWF). SBTi definierar och främjar bästa praxis vid vetenskaplig basering av mål och bedömer självständigt företagens mål.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x
Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs
Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1
Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin