Ecolean Groups mål för utsläpp är nu i linje med Parisavtalet

PUBLICERAD: 22 februari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Ecoleans mål för minskning av utsläpp av växthusgaser är nu i linje med Parisavtalet. (Bild Ecolean)|”Ecolean tillhör nu en mycket speciell global grupp av företag – nämligen de som leder övergången till koldioxidsnål verksamhet”, säger VD Peter L Nilsson. (Bild Ecolean)

Helsingborgsbaserade förpackningsbolaget Ecolean Groups mål för utsläppsminskning har godkänts av Science Based Targets-initiativet (SBTi), vilket innebär att de är anpassade till vad som behövs för att uppnå målen i Parisavtalet.

Målen för utsläpp av växthusgaser från Ecoleans verksamhet överensstämmer därmed med de minskningar, som krävs för att hålla nere den globala uppvärmningen till 1,5° C, vilket är det mest ambitiösa målet i Parisavtalet.

Ecolean är med detta en del av en rörelse med cirka 1.200 företag över hela världen, som leder klimatåtgärder med mål som hittills har godkänts av SBTi. Cirka en tredjedel av dessa företag har, liksom Ecolean, också registrerat sig för 1,5-gradersmålet.

”Ecolean tillhör nu en mycket speciell global grupp av företag – nämligen de som leder övergången till koldioxidsnål verksamhet”, säger VD Peter L Nilsson. (Bild Ecolean)

”Genom att gå med i SBTi ingår Ecolean i en mycket speciell grupp – nämligen de företag som leder övergången till koldioxidsnål verksamhet. För oss är det ingen tvekan om att detta är rätt sak att göra. Att anpassa vårt hållbarhetsarbete till vetenskapliga mål, kommer att stärka våra ambitioner ytterligare och detta initiativ ger en bra och transparent plattform för att presentera våra framsteg”, säger Peter L Nilsson, VD för Ecolean Group.

Mål betraktas som ”vetenskapligt baserade” om de överensstämmer med vad den senaste klimatvetenskapen anser vara nödvändigt för att uppfylla målen i Parisavtalet – begränsa den globala uppvärmningen till långt under 2° C, helst till 1,5° C, jämfört med tidigare industriella nivåer.

Ecolean, som utvecklar och producerar innovativa förpackningar inom drycker, mejeri och flytande livsmedel, skriver i ett pressmeddelande att det är företagets mål är att minska utsläppen i Scope 1 (egna utsläpp) och Scope 2 (inköpt energi) med 50 procent fram till 2030 jämfört med 2018 och att tydligt minska sitt Scope 3-utsläpp (indirekta växthusgasutsläpp).

——————————————

Science Based Targets-initiativet (SBTi) är ett samarbete mellan CDP, FN: s Global Compact, World Resources Institute (WRI) och World Wide Fund for Nature (WWF). SBTi definierar och främjar bästa praxis vid vetenskaplig basering av mål och bedömer självständigt företagens mål.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax