Ecolean Groups mål för utsläpp är nu i linje med Parisavtalet

PUBLICERAD: 22 februari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Ecoleans mål för minskning av utsläpp av växthusgaser är nu i linje med Parisavtalet. (Bild Ecolean)|”Ecolean tillhör nu en mycket speciell global grupp av företag – nämligen de som leder övergången till koldioxidsnål verksamhet”, säger VD Peter L Nilsson. (Bild Ecolean)

Helsingborgsbaserade förpackningsbolaget Ecolean Groups mål för utsläppsminskning har godkänts av Science Based Targets-initiativet (SBTi), vilket innebär att de är anpassade till vad som behövs för att uppnå målen i Parisavtalet.

Målen för utsläpp av växthusgaser från Ecoleans verksamhet överensstämmer därmed med de minskningar, som krävs för att hålla nere den globala uppvärmningen till 1,5° C, vilket är det mest ambitiösa målet i Parisavtalet.

Ecolean är med detta en del av en rörelse med cirka 1.200 företag över hela världen, som leder klimatåtgärder med mål som hittills har godkänts av SBTi. Cirka en tredjedel av dessa företag har, liksom Ecolean, också registrerat sig för 1,5-gradersmålet.

”Ecolean tillhör nu en mycket speciell global grupp av företag – nämligen de som leder övergången till koldioxidsnål verksamhet”, säger VD Peter L Nilsson. (Bild Ecolean)

”Genom att gå med i SBTi ingår Ecolean i en mycket speciell grupp – nämligen de företag som leder övergången till koldioxidsnål verksamhet. För oss är det ingen tvekan om att detta är rätt sak att göra. Att anpassa vårt hållbarhetsarbete till vetenskapliga mål, kommer att stärka våra ambitioner ytterligare och detta initiativ ger en bra och transparent plattform för att presentera våra framsteg”, säger Peter L Nilsson, VD för Ecolean Group.

Mål betraktas som ”vetenskapligt baserade” om de överensstämmer med vad den senaste klimatvetenskapen anser vara nödvändigt för att uppfylla målen i Parisavtalet – begränsa den globala uppvärmningen till långt under 2° C, helst till 1,5° C, jämfört med tidigare industriella nivåer.

Ecolean, som utvecklar och producerar innovativa förpackningar inom drycker, mejeri och flytande livsmedel, skriver i ett pressmeddelande att det är företagets mål är att minska utsläppen i Scope 1 (egna utsläpp) och Scope 2 (inköpt energi) med 50 procent fram till 2030 jämfört med 2018 och att tydligt minska sitt Scope 3-utsläpp (indirekta växthusgasutsläpp).

——————————————

Science Based Targets-initiativet (SBTi) är ett samarbete mellan CDP, FN: s Global Compact, World Resources Institute (WRI) och World Wide Fund for Nature (WWF). SBTi definierar och främjar bästa praxis vid vetenskaplig basering av mål och bedömer självständigt företagens mål.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx