Dubbla etiketter räddar ölen

PUBLICERAD: 9 januari 2025
UPPDATERAD: 9 januari
Foto: Carlsberg

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.

Öl spelar en viktig roll på julbordet för många, men inte sällan dröjer sig också några flaskor julöl kvar i kylen efter firandet. Mer än hälften av de som köper julöl uppger att de har öl kvar efter julen. Det visar en ny undersökning gjord på uppdrag av Carlsberg Sverige och Eriksberg, som vill uppmärksamma en lösning för att minska svinnet efter julhelgen. Det visar sig att ”julen vara än till påska”

Fler än var tredje svensk (35 procent) tycker att öl är den viktigaste drycken till julbordet. Allra mest populär är det bland svenska pensionärer, där nära varannan (49 procent) anger att de prioriterar öl före annan dryck under julen. Det visar en Kantar Sifo-undersökning från Carlsberg Sverige och varumärket Eriksberg som gjordes inför julhelgen.

– Julölen har en speciell plats på julbordet och så har det varit länge, men det är också tydligt att julöl blir över efter helgerna. Detta vill vi uppmärksamma och inspirera konsumenter till att tänka nytt och mer hållbart kring, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.

Ny julölsetikett ska uppmärksamma svinnet

I Sverige står hushållen för den största delen av matsvinnet. Vid högtider är risken stor att vi slänger ännu mer mat och för att sätta ljuset på detta har Eriksberg tagit fram två etiketter till årets julöl. Den som har någon flaska över när julen är slut kan då redan börja smaka på påsken genom att byta ut juletiketten. Med en och samma flaska passar ölen under två högtider, i stället för att hällas ut i samband med att granen kastas ut.

– Vi vet att många köper fler julöl än de faktiskt dricker under julen, och ville hitta en smart lösning för att uppmärksamma svinnet. Vi hoppas att det blev ett roligt samtalsämne runt julbordet såväl som att det blir det på påskmiddagen, säger Ida Vesterlund, varumärkeschef på Eriksberg.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo mellan den 29 november och 2 december med 1 053 deltagare från den svenska befolkningen i åldrarna 18–79 år. Syftet var att få en djupare förstående för svenska konsumenternas syn på julöl inför julhelgen.

 

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon tillsammans med Packnews ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arranageras i samarbete med Packnews.
Frank Jacobs 900x600
Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Kunskap möter gemenskap på Labelexpo Europe 2025

Labelexpo Europe 2025 kommer att erbjuda ett förbättrat utbildnings- och gemenskapsprogram. När dörrarna öppnas på Fira Gran Via i Barcelona den 16 september, kliver besökarna in i den största upplagan av mässan hittills – med ett starkt fokus på utbildning och nätverkande.
_0008534
Kunskap möter gemenskap på Labelexpo Europe 2025

Ny femfärgspress i Fujifilms digitala zon

Fujifilm gör sig redo för Labelexpo i Barcelona i september. De kommer bland annat visa upp sin nya femfärgspress för förpackningstryck.
Fuji1
Ny femfärgspress i Fujifilms digitala zon

Ny utbildning till grafisk operatör startar nu i augusti i Båstad

Akademi Båstad startar en ny utbildning i höst inom den grafiska branschen. Kay Thrygg har anställts som ansvarig kurslärare för utbildningen och med ansvar för planeringen i detalj inför kursstarten.
Nicetikettx
Ny utbildning till grafisk operatör startar nu i augusti i Båstad