Dubbla etiketter räddar ölen

PUBLICERAD: 9 januari 2025
UPPDATERAD: 9 januari
Foto: Carlsberg

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.

Öl spelar en viktig roll på julbordet för många, men inte sällan dröjer sig också några flaskor julöl kvar i kylen efter firandet. Mer än hälften av de som köper julöl uppger att de har öl kvar efter julen. Det visar en ny undersökning gjord på uppdrag av Carlsberg Sverige och Eriksberg, som vill uppmärksamma en lösning för att minska svinnet efter julhelgen. Det visar sig att ”julen vara än till påska”

Fler än var tredje svensk (35 procent) tycker att öl är den viktigaste drycken till julbordet. Allra mest populär är det bland svenska pensionärer, där nära varannan (49 procent) anger att de prioriterar öl före annan dryck under julen. Det visar en Kantar Sifo-undersökning från Carlsberg Sverige och varumärket Eriksberg som gjordes inför julhelgen.

– Julölen har en speciell plats på julbordet och så har det varit länge, men det är också tydligt att julöl blir över efter helgerna. Detta vill vi uppmärksamma och inspirera konsumenter till att tänka nytt och mer hållbart kring, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.

Ny julölsetikett ska uppmärksamma svinnet

I Sverige står hushållen för den största delen av matsvinnet. Vid högtider är risken stor att vi slänger ännu mer mat och för att sätta ljuset på detta har Eriksberg tagit fram två etiketter till årets julöl. Den som har någon flaska över när julen är slut kan då redan börja smaka på påsken genom att byta ut juletiketten. Med en och samma flaska passar ölen under två högtider, i stället för att hällas ut i samband med att granen kastas ut.

– Vi vet att många köper fler julöl än de faktiskt dricker under julen, och ville hitta en smart lösning för att uppmärksamma svinnet. Vi hoppas att det blev ett roligt samtalsämne runt julbordet såväl som att det blir det på påskmiddagen, säger Ida Vesterlund, varumärkeschef på Eriksberg.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo mellan den 29 november och 2 december med 1 053 deltagare från den svenska befolkningen i åldrarna 18–79 år. Syftet var att få en djupare förstående för svenska konsumenternas syn på julöl inför julhelgen.

 

Läs vidare

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Festlig inledning på Scanpack för Konica Minolta

Scanpack hade bara haft öppet en timme när Konica Minolta korkade upp bubblet. Detta för att fira försäljningen av en etikettpress tillsammans med köparen, Knut Lundéns Tryckeri.
Konica 1

Dominos nya printer skriver med hög hastighet på flaskans förslutning

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av snabba produkthanterings- och utskriftslösningar utformade för att stödja dryckestillverkare och hjälpa dem att leverera förpackningar utan etiketter på flaskor av miljö- och lagstiftningsskäl. Det nya sortimentet skriver ut variabel data och maskinläsbara koder, inklusive QR-koder, på förslutningar för HDPE-förpackningar.
Dominov

Epson lanserar ny etikettprinter

Nya ColorWorks C8000e från Epson producerar etiketter med både hög kvalitet och i hög hastighet samtidigt som den minskar kostnader och avfall som vanligtvis förknippas med traditionell, analogbaserad etikettutskrift.
epson-location-shoot.5x

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox