Dryckesjätte sjösätter ny kampanj – uppmanar till att panta

PUBLICERAD: 6 februari 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Panta igen är nya kampanjbudskapet på Coca-Cola Sveriges olika varumärken.

Coca-Cola visade vägen när de digitaltryckte miljontals svenska namn på sina flasketiketter. Nu tar dryckesjätten ett nytt kampanjgrepp med flaskor av återvunnen plast och vita etiketter som uppmanar till att panta igen.

Coca-Cola väljer Sverige som första marknad i världen med lanseringen av PET-flaskor tillverkade av 100 procent återvunnen plast. Enligt dryckesjätten avses inte flaskans kork och etikett som istället tillverkas av andra återvinningsbara material.

Frångår karaktäristiska färger

På etiketterna till sina läskdrycker hamnar varumärkesloggorna i skymundan. Istället ges plats till uppmaningen att panta igen. Den nya etikettdesignen för den svenska marknaden avser varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua. Budskapet på etiketterna lyder “Panta mig igen. Jag är gjord av 100 procent återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”.

”Vi har ett ansvar”

Etikettdesignen kommer att finnas på PET-flaskor som rymmer 0,5 liter och 1,5 liter.

– Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen. Omställningen till 100 procent återvunnen plast är ett stort steg för vår verksamhet. Det känns rätt att Coca-Cola i Sverige använder räckvidden och styrkan i våra varumärken för att uppmuntra konsumenter att panta flaskan igen. Coca-Cola vill vara en positiv kraft i de samhällen som vi verkar i och när vi är relevanta och når våra konsumenter gör vi skillnad tillsammans, säger Barbara Tönz, vd Coca-Cola AB.

Lokalt producerade flaskor

Alla PET-flaskor är lokalproducerade och tillverkade av 100 procent återvunnen plast, enligt Coca-Cola Sverige AB.

 

Läs vidare

Dominos nya printer skriver med hög hastighet på flaskans förslutning

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av snabba produkthanterings- och utskriftslösningar utformade för att stödja dryckestillverkare och hjälpa dem att leverera förpackningar utan etiketter på flaskor av miljö- och lagstiftningsskäl. Det nya sortimentet skriver ut variabel data och maskinläsbara koder, inklusive QR-koder, på förslutningar för HDPE-förpackningar.
Dominov

Epson lanserar ny etikettprinter

Nya ColorWorks C8000e från Epson producerar etiketter med både hög kvalitet och i hög hastighet samtidigt som den minskar kostnader och avfall som vanligtvis förknippas med traditionell, analogbaserad etikettutskrift.
epson-location-shoot.5x

Ny förpackning minskar plastavfall i sjukvården

Hygienföretaget Kiilto introducerar nu en förpackningslösning för hygienprodukter inom vården. Genom att ersätta traditionella plastflaskor med påsar kommer Sveriges sjukhus kunna minska sin plastanvändning för tvål och handsprit med sextio procent.
Miljöbild_DAX_Clinical_påsex

PET-flaskor för kosmetika i slutet system etableras i Tyskland och Österrike

Plastförpackningsjätten Alpla och zeero har utvecklat en standardiserad lösning för kosmetikaförpackningar och förpackningar för personlig hygien där man använder återanvändbara och återvinningsbara PET-flaskor.
alpla 2

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson