Spendrups installerar en ny förpackningslinje för burkar i höst. Burklinjen ska tas i drift på bryggeriet i Grängesberg beräknas vara klar andra kvartalet nästa år. Investeringen uppgår till mer än 200 miljoner kronor. Det satsas också på en förpackningslösning för burkar i flerpack – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper.
Den nya burklinjen är tänkt att tas i drift under andra kvartalet 2022. De första varumärkena i burksortimentet som får den nya sekundärförpackningen är Trocadero och Mariestads. Enligt Spendrups kommer alla varumärken med tiden få den nya Keel Clip-lösningen som är helt pappersbaserad – en förpackning som håller ihop flerpack av burkar när de säljs till konsument i butik.
Först i Sverige
Övergången för alla varumärken i dryckesportföljen beräknas vara helt klar från och med andra kvartalet 2023.
– Vi gör en miljonsatsning i det här nya förpackningsslaget och vi gör det med ett långsiktig perspektiv. Vi kommer vara först ute på den svenska marknaden, och i de konsumentundersökningar vi har gjort har vi fått mycket positiv respons. Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt och enhetligt intryck i hyllan i butik. Vi ser verkligen fram emot lanseringen i butik runt påsk nästa år, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.
Bättre i återvinningen
Dryckesjätten räknar med att besparingen av plast kommer att bli cirka 100 ton per år när hela burksortimentet har övergått till Keel Clip.
– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Genom detta får vi en förpackning som är 100 procent materialåtervinningsbar, vilket är i linje med vårt mål att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025. Papper har också en högre återvinningsgrad än plast och gör mindre skada i naturen om den felaktigt hamnar där, säger Spendrups hållbarhetschef Anna Lidström.