Dryckesjätte satsar på ny sekundärförpackning

PUBLICERAD: 18 oktober 2021
UPPDATERAD: 24 januari

Spendrups installerar en ny förpackningslinje för burkar i höst. Burklinjen ska tas i drift på bryggeriet i Grängesberg beräknas vara klar andra kvartalet nästa år. Investeringen uppgår till mer än 200 miljoner kronor. Det satsas också på en förpackningslösning för burkar i flerpack – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper.

Magnus Willén. Foto: Pressbild

Den nya burklinjen är tänkt att tas i drift under andra kvartalet 2022. De första varumärkena i burksortimentet som får den nya sekundärförpackningen är Trocadero och Mariestads. Enligt Spendrups kommer alla varumärken med tiden få den nya Keel Clip-lösningen som är helt pappersbaserad – en förpackning som håller ihop flerpack av burkar när de säljs till konsument i butik.

Först i Sverige

Övergången för alla varumärken i dryckesportföljen beräknas vara helt klar från och med andra kvartalet 2023.

– Vi gör en miljonsatsning i det här nya förpackningsslaget och vi gör det med ett långsiktig perspektiv. Vi kommer vara först ute på den svenska marknaden, och i de konsumentundersökningar vi har gjort har vi fått mycket positiv respons. Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt och enhetligt intryck i hyllan i butik. Vi ser verkligen fram emot lanseringen i butik runt påsk nästa år, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

Spendrups väljer att gå över från plast till en pappersbaserad Keel Clip-lösning som sekundärförpackning. Foto: Pressbild
Bättre i återvinningen

Dryckesjätten räknar med att besparingen av plast kommer att bli cirka 100 ton per år när hela burksortimentet har övergått till Keel Clip.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Genom detta får vi en förpackning som är 100 procent materialåtervinningsbar, vilket är i linje med vårt mål att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025. Papper har också en högre återvinningsgrad än plast och gör mindre skada i naturen om den felaktigt hamnar där, säger Spendrups hållbarhetschef Anna Lidström.

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432