Den norska livsmedelskoncernen Kavli reducerar plasten med 44 procent i sina stora tuber med amerikansk dressing.

Kavli är medlem i ”Plastinitiativet” som lanserades av bransorganisationen DLF. Medlemsföretagen har som målsättning att de plastförpackningar som de lanserar på marknaden och som omfattas av producentansvarsförordningen ska gå att materialutnyttja senast år 2025.
Plasten i den stora tuben (425 gram) av Kavlis produkt Amerikansk dressing minskas nu med 44 procent. I de mindre tuberna 230 gram blir minskningen av plast 17 procent. En annan förändring är att tub och kork numera också består av samma plastmaterial. Företaget uppger att de nya tuberna totalt kommer innebära att plasten reduceras med 47 ton årligen för hela produktsortimentet.
– Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla våra förpackningar och hållbarhet är ett viktigt fokusområde i denna utveckling. En viktig parameter som vi arbetar med är att minska mängden plast i våra förpackningar. Idag är vi otroligt stolta över att kunna erbjuda Kavli Amerikansk dressing i en förpackning med mindre plast vilket ger en lägre miljöpåverkan, säger Nina Pettersson, förpackningsutvecklare på Kavli, i ett pressutskick.
De nya tuberna har börjat rulla ut i butikerna och plastbantningen kommuniceras på tuberna för konsumenterna att se.