Digitalpress kryddar med metalliska effekter

PUBLICERAD: 9 juni 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Versafire EV- användare kan nu smycka trycksaker och förpackningar med guld och silver. Foto: Pressbild

Heidelberg adderar toner med guld och silver till digitalpressen Versafire EV för att ytterligare smycka förpackningar och diverse trycksaker.

Tryckare som skriver ut med Versafire EV får nu möjligheten till en större palett. Heidelbergs digitalpress får tonertilläggen guld och silver för att ge en metallisk effekt till trycksakerna som kommer ut ur maskinen.

Heidelbergs Oscar Runesson. Foto: Claes Nordström

Användarna av maskinen har tidigare haft möjligheten att kunna använda sig av vitt, lack, neongul, rosa samt osynlig röd toner i utskrifterna. Exempelvis går det med en femte utbytbar färg skriva ut vitt först och sedan CMYK ovanpå i ett pass.

Lanserar guld och silver

Med tonernyheterna har Versafire EV nu har totalt elva färger att välja på – Magenta, Cyan, Yellow, Black, Clear, White, Neon yellow, Neon pink, Invisible red, Silver och GOLD.

– Nu kan kunderna med vår Versafire EV använda sig av både guld och silver toner för att förgylla den tryckta produkten och hitta nya applikationer, säger Oscar Runesson, försäljningsansvarig hos Heidelberg.

Upp till 360 gram

Digitalpressen har automatisk inline-registrering och kalibrering och klarar mediatjocklekar upp till 360 gram per kvadratmeter. Enligt Heidelberg likställs skrivarens kapacitet i simplex med upp till 3180 A3-ark i timmen eller 95 stycken A4-ark i minuten. Oavsett om det handlar om tjockare eller strukturerad media ska produktionshastigheten vara densamma. Maskinen kan också hantera storformatsutskrifter i duplex i storlekar upp till 330 × 700 millimeter.

Tryckta kartongförpackningar kan också skapas i digitalpressen. Foto: Pressbild.
Förpackningar i mindre serier

Oscar Runesson framhåller att maskinen även fungerar fint till förpackningsproduktion:
– Som komplement till en effektiv offsetpress, så fungerar denna digitalpress perfekt till mindre volym men även till snygg ”dummy tillverkning” med rätt design, inför en mässa eller inför en större produktion. Nu än bättre med sina många färger och möjlighet till tryck på kartong material.

Styrs med ripplösning

Versafire EV styrs av ripplösningen Prinect Digital Frontend (DFE). Programvaran kan användas fristående eller integreras i Heidelbergs arbetsflöde Prinect för förberedelse av layouter och snabb bearbetning av data, särskilt vid utskrift av variabla data, enligt Heidelberg.

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432