Digitala etikettpressen Gallus One: ”Byggd för att gå 24/7”

PUBLICERAD: 17 oktober 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Gallus One – för att möta det växande behovet av etiketter på rulle

Vi intervjuar Rickard Rafstedt, produktansvarig på Heidelberg Sverige, om den nya digitala etikettpressen Gallus One:
– Det som imponerar på mig är att den är byggd för att gå 24/7, säger han och ger hintar om att fler nyheter är på lut.

Gallus och Heidelberg har presenterat sin första helt digitala etikettpress – Gallus One – för att möta det växande behovet av etiketter på rulle. Något Packnorth tidigare har berättat om.

Rickard Rafstedt, account manager på Heidelberg Sverige. Foto: Pressbild

Enligt Gallus är det nya maskinsläppet ett banbrytande tillägg till företagets traditionella konventionella och hybrida tryckpressar. Gallus One är tillverkarens första helt digitala etikettpress och har utvecklats särskilt för att ge användaren låga produktionskostnader.

Byggd med beprövad teknik

Digitalpressen har tagits fram med en konkurrenskraftig total ägandekostnad (TCO) – en låg tröskel för att kunna producera kostnadseffektiva digitala etiketter med hög automation, molnbaserad teknik och integrering till produktionsflödet Prinect.

– Det är ett helt nytt koncept som bygger på befintlig beprövad teknik i Gallus Labelfire och Labelmaster. Det som imponerar på mig är att den är byggd för att gå 24/7, det är en riktig produktionsmaskin, säger Rickard Rafstedt, account manager på Heidelberg Sverige, som säljer Gallus One i Sverige.

70 meter i minuten

Det handlar om en 340 millimeter bred rulle till rulle-maskin med uv-inkjetteknik som är utrustad med CMYK samt en ny vit färg med 85 procents opacitet som tillval. Digitalpressen kan skriva ut upp till 70 meter i minuten, även med vitt. Pressen erbjuder variabeldata med 1200 x 1200 dpi som högsta upplösning. Den är också utrustad med en inlinekamera som mäter hela bredden på rullen för att säkerställa register, färg och kvalitet samt för att automatisera delar av arbetsflödet.

 

Nya kundgrupper i sikte

Enligt Gallus passar den nya digitalpressen i verksamheter som ett komplement till befintliga analoga Gallus-pressar, för offsettryckare eller helt fristående för de som vill ta steget in på digital etikettproduktion. En maskin som dessutom är helt klimatneutral.

– Med den här maskinen går Gallus in i ett lägre segment, använder teknologin från det högre segmentet och gör det tillgängligt för kunder som inte haft möjlighet att göra en så stor investering. Det innebär att vi får nya kundgrupper som vi inte har haft kontakt med tidigare, allt ifrån fåmansföretag och uppåt, säger Rickard Rafstedt.

Fler nyheter väntar

Gallus One, tillsammans med all programvara och hårdvara, går redan nu att förbeställa och ska enligt planen kunna levereras efter årsskiftet. Gallus och Heidelbergs digitala etikettresa slutar dock inte här.

– Vi har fått hintar från Gallus att de vill satsa stort på digitaltryck. Inför Labelexpo nästa år lovar de att presentera fler nyheter, säger Rickard Rafstedt.

Läs vidare

Dominos nya printer skriver med hög hastighet på flaskans förslutning

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av snabba produkthanterings- och utskriftslösningar utformade för att stödja dryckestillverkare och hjälpa dem att leverera förpackningar utan etiketter på flaskor av miljö- och lagstiftningsskäl. Det nya sortimentet skriver ut variabel data och maskinläsbara koder, inklusive QR-koder, på förslutningar för HDPE-förpackningar.
Dominov

Epson lanserar ny etikettprinter

Nya ColorWorks C8000e från Epson producerar etiketter med både hög kvalitet och i hög hastighet samtidigt som den minskar kostnader och avfall som vanligtvis förknippas med traditionell, analogbaserad etikettutskrift.
epson-location-shoot.5x

UPM Raflatacs nya etikettmaterial kompatibelt med återvinning av HDPE och PP

I början av sommaren lanserade UPM Raflatac New Wave, ett pappersetikettmaterial som är kompatibelt med återvinning. Det är det första RecyClass-certifierade pappersetikettmaterialet som erhåller en Letter of Compatibility för användning på förpackningar av HD-polyeten och polypropen (PP).
UPM

Designa en AI-baserad etikett åt Johnnie Walker

AIPIA, det vill säga Active and Intelligent Packaging Industry Assocation, arrangerade en konferens i samband med ProPak Asia i Bangkok. Företaget Aire Global visade där vilken kraft AI ger förpackningsdesignprocessen. Diageo har tagit fasta på detta och öppnar under en kort period en möjlighet att med hjälp av AI designa en etikett till Johnnie Walker.
Diageo

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1