I samband med Håll Sverige Rent-dagen 17 september lanserar Coca-Cola och Reitan Convenience ett nytt samarbetsprojekt som ska öka insamling och återvinning av använda on-the-go-förpackningar.
Initiativtagarna skriver i ett pressmeddelande att en stor del av förpackningarna, som säljs med on-the-go-produkter, återvinns inte, vilket ökar risken för nedskräpning i naturen. Med en högre insamlings- och återvinningsgrad kan material återanvändas– samtidigt som nedskräpning i natur och vatten kan förebyggas.
”Vi har en gemensam vision om en skräpfri värld. I samband med Håll Sverige Rent-dagen, presenterar vi ett nytt samarbete, som syftar till att gemensamt påverka konsumentbeteenden och förutsättningarna kring insamling och återvinning”, skriver Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige.
Enligt en färsk Sifo-undersökning pantar 76 procent av svenskarna flaskor och burkar, som de köper on the go. Samtidigt slänger 84 procent dem i papperskorgen, när de inte pantar eller återvinner dem. Det vill aktörerna ändra på och öka konsumenternas medvetenhet kring återvinning och återanvändning i syfte att få fler att agera för klimatet.
99 procent av svenskarna tycker att det är viktigt med ett fungerande retur- och återvinningssystem. Det visar en Sifo-undersökning som Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige låtit genomföra. 45 procent av svenskarna säger i samma undersökning att anledningen till att de inte alltid återvinner sina flaskor och burkar är för att de saknar retur- och återvinningsstationer på vägen dit de ska. Genom olika initiativ som bland annat sker inom Reitan Convenience ’living lab’ PBX, vill Coca-Cola i Sverige och Reitan Convenience i Sverige nu bidra till en ökad återanvändning och återvinning.

”PBX är vårt ´living lab´ där vi testar hur vi kan driva världens mest hållbara convenience-butik. En stor del av den satsningen handlar om att samarbeta med leverantörer som driver på en positiv och hållbar utveckling. På så vis kan vi göra större skillnad genom att ta ut det som fungerar till våra 400 butiker inom Pressbyrån och 7-Eleven. Genom dessa når vi 350.000 människor varje dag och den kraften vill vi använda för att driva positiv förändring”, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.
I PBX-butiken kan besökare bland annat hitta Coca-Cola Sveriges nya förpackningslösning med återanvändningsbara dryckesbehållare och en påfyllningsbar dryckesmaskin. Men här finns också många andra produkter som löpande testas för att se om de är hållbara nog att rullas ut i övriga 400 butiker inom Reitan Convenience i Sverige.
”Vi har en ambition om att för varje förpackning, som vi producerar och säljer, ska en förpackning samlas in och återvinnas. För att vi ska kunna uppnå vårt mål och vår strävan mot en ökad återvinning behöver vi samverka med både partners och våra kunder. Vårt samarbete med Reitan Convenience i Sverige är ett bra exempel på hur vi tillsammans kan göra större skillnad”, säger Lisa Wahlström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.
——————————————–
Om Reitan Convenience i Sverige
Reitan Convenience Sweden AB (RCS) är franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven och PBX i Sverige. RCS ägs av det norska familjeföretaget Reitan som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Litauen, Estland och Lettland. Reitan omsätter cirka 100 miljarder norska kronor.
Om Sifo-undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 19–22 augusti 2022. Totalt intervjuades 1.321 personer i åldrarna 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval (ingen självrekrytering förekommer i Kantar Sifos webbpanel).