Debut för on-the-go-insamling på Håll Sverige Rent-dagen

PUBLICERAD: 16 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige har en gemensam vision om en skräpfri värld. (Bild pressbild)|I Reitan Conveniences PBX-butik testar man Coca-Colas dryckesmaskin, där konsumenterna själva väljer smak och fyller på återanvändbara dryckesbehållare. (Bild pressbild)

I samband med Håll Sverige Rent-dagen 17 september lanserar Coca-Cola och Reitan Convenience ett nytt samarbetsprojekt som ska öka insamling och återvinning av använda on-the-go-förpackningar.

Initiativtagarna skriver i ett pressmeddelande att en stor del av förpackningarna, som säljs med on-the-go-produkter, återvinns inte, vilket ökar risken för nedskräpning i naturen. Med en högre insamlings- och återvinningsgrad kan material återanvändas– samtidigt som nedskräpning i natur och vatten kan förebyggas.

”Vi har en gemensam vision om en skräpfri värld. I samband med Håll Sverige Rent-dagen, presenterar vi ett nytt samarbete, som syftar till att gemensamt påverka konsumentbeteenden och förutsättningarna kring insamling och återvinning”, skriver Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige.

Enligt en färsk Sifo-undersökning pantar 76 procent av svenskarna flaskor och burkar, som de köper on the go. Samtidigt slänger 84 procent dem i papperskorgen, när de inte pantar eller återvinner dem. Det vill aktörerna ändra på och öka konsumenternas medvetenhet kring återvinning och återanvändning i syfte att få fler att agera för klimatet.

99 procent av svenskarna tycker att det är viktigt med ett fungerande retur- och återvinningssystem. Det visar en Sifo-undersökning som Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige låtit genomföra. 45 procent av svenskarna säger i samma undersökning att anledningen till att de inte alltid återvinner sina flaskor och burkar är för att de saknar retur- och återvinningsstationer på vägen dit de ska. Genom olika initiativ som bland annat sker inom Reitan Convenience ’living lab’ PBX, vill Coca-Cola i Sverige och Reitan Convenience i Sverige nu bidra till en ökad återanvändning och återvinning.

I Reitan Conveniences PBX-butik testar man Coca-Colas dryckesmaskin, där konsumenterna själva väljer smak och fyller på återanvändbara dryckesbehållare. (Bild pressbild)

”PBX är vårt ´living lab´ där vi testar hur vi kan driva världens mest hållbara convenience-butik. En stor del av den satsningen handlar om att samarbeta med leverantörer som driver på en positiv och hållbar utveckling. På så vis kan vi göra större skillnad genom att ta ut det som fungerar till våra 400 butiker inom Pressbyrån och 7-Eleven. Genom dessa når vi 350.000 människor varje dag och den kraften vill vi använda för att driva positiv förändring”, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.

I PBX-butiken kan besökare bland annat hitta Coca-Cola Sveriges nya förpackningslösning med återanvändningsbara dryckesbehållare och en påfyllningsbar dryckesmaskin. Men här finns också många andra produkter som löpande testas för att se om de är hållbara nog att rullas ut i övriga 400 butiker inom Reitan Convenience i Sverige.

”Vi har en ambition om att för varje förpackning, som vi producerar och säljer, ska en förpackning samlas in och återvinnas. För att vi ska kunna uppnå vårt mål och vår strävan mot en ökad återvinning behöver vi samverka med både partners och våra kunder. Vårt samarbete med Reitan Convenience i Sverige är ett bra exempel på hur vi tillsammans kan göra större skillnad”, säger Lisa Wahlström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

——————————————–
Om Reitan Convenience i Sverige
Reitan Convenience Sweden AB (RCS) är franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven och PBX i Sverige. RCS ägs av det norska familjeföretaget Reitan som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Litauen, Estland och Lettland. Reitan omsätter cirka 100 miljarder norska kronor.

Om Sifo-undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 19–22 augusti 2022. Totalt intervjuades 1.321 personer i åldrarna 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval (ingen självrekrytering förekommer i Kantar Sifos webbpanel).

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx