Debut för on-the-go-insamling på Håll Sverige Rent-dagen

PUBLICERAD: 16 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige har en gemensam vision om en skräpfri värld. (Bild pressbild)|I Reitan Conveniences PBX-butik testar man Coca-Colas dryckesmaskin, där konsumenterna själva väljer smak och fyller på återanvändbara dryckesbehållare. (Bild pressbild)

I samband med Håll Sverige Rent-dagen 17 september lanserar Coca-Cola och Reitan Convenience ett nytt samarbetsprojekt som ska öka insamling och återvinning av använda on-the-go-förpackningar.

Initiativtagarna skriver i ett pressmeddelande att en stor del av förpackningarna, som säljs med on-the-go-produkter, återvinns inte, vilket ökar risken för nedskräpning i naturen. Med en högre insamlings- och återvinningsgrad kan material återanvändas– samtidigt som nedskräpning i natur och vatten kan förebyggas.

”Vi har en gemensam vision om en skräpfri värld. I samband med Håll Sverige Rent-dagen, presenterar vi ett nytt samarbete, som syftar till att gemensamt påverka konsumentbeteenden och förutsättningarna kring insamling och återvinning”, skriver Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige.

Enligt en färsk Sifo-undersökning pantar 76 procent av svenskarna flaskor och burkar, som de köper on the go. Samtidigt slänger 84 procent dem i papperskorgen, när de inte pantar eller återvinner dem. Det vill aktörerna ändra på och öka konsumenternas medvetenhet kring återvinning och återanvändning i syfte att få fler att agera för klimatet.

99 procent av svenskarna tycker att det är viktigt med ett fungerande retur- och återvinningssystem. Det visar en Sifo-undersökning som Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige låtit genomföra. 45 procent av svenskarna säger i samma undersökning att anledningen till att de inte alltid återvinner sina flaskor och burkar är för att de saknar retur- och återvinningsstationer på vägen dit de ska. Genom olika initiativ som bland annat sker inom Reitan Convenience ’living lab’ PBX, vill Coca-Cola i Sverige och Reitan Convenience i Sverige nu bidra till en ökad återanvändning och återvinning.

I Reitan Conveniences PBX-butik testar man Coca-Colas dryckesmaskin, där konsumenterna själva väljer smak och fyller på återanvändbara dryckesbehållare. (Bild pressbild)

”PBX är vårt ´living lab´ där vi testar hur vi kan driva världens mest hållbara convenience-butik. En stor del av den satsningen handlar om att samarbeta med leverantörer som driver på en positiv och hållbar utveckling. På så vis kan vi göra större skillnad genom att ta ut det som fungerar till våra 400 butiker inom Pressbyrån och 7-Eleven. Genom dessa når vi 350.000 människor varje dag och den kraften vill vi använda för att driva positiv förändring”, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.

I PBX-butiken kan besökare bland annat hitta Coca-Cola Sveriges nya förpackningslösning med återanvändningsbara dryckesbehållare och en påfyllningsbar dryckesmaskin. Men här finns också många andra produkter som löpande testas för att se om de är hållbara nog att rullas ut i övriga 400 butiker inom Reitan Convenience i Sverige.

”Vi har en ambition om att för varje förpackning, som vi producerar och säljer, ska en förpackning samlas in och återvinnas. För att vi ska kunna uppnå vårt mål och vår strävan mot en ökad återvinning behöver vi samverka med både partners och våra kunder. Vårt samarbete med Reitan Convenience i Sverige är ett bra exempel på hur vi tillsammans kan göra större skillnad”, säger Lisa Wahlström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

——————————————–
Om Reitan Convenience i Sverige
Reitan Convenience Sweden AB (RCS) är franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven och PBX i Sverige. RCS ägs av det norska familjeföretaget Reitan som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Litauen, Estland och Lettland. Reitan omsätter cirka 100 miljarder norska kronor.

Om Sifo-undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 19–22 augusti 2022. Totalt intervjuades 1.321 personer i åldrarna 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval (ingen självrekrytering förekommer i Kantar Sifos webbpanel).

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x
Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs
Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1
Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin