Förpackningstrender att ha koll på

PUBLICERAD: 9 juni 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Foto: Pressbild

Orkla spanar kring vilka trender som pågår inom förpackningsområdet. Klimatsmart, biobaserad plast och mindre portionsstora förpackningar är i ropet, enligt livsmedelskoncernen.

Förpackningen har stor betydelse för dagligvaror. Den ska delge konsumenten information om produkten, skydda maten eller hygienartikeln, men även vara säljande och attraktiv i konsumentens ögon. Miljöaspekten är en annan del. Livsmedelskoncernen Orkla skriver att de arbetar hårt för att utveckla klimatsmarta förpackningar, sett till hela produktens livscykel. De listar tre saker som pågår just nu inom förpackningsområdet.

Biobaserad plast

En trend är biobaserad plast, plastmaterial som helt eller delvis är tillverkat av förnyelsebar råvara. Det kan till exempel vara majs, socker, potatis, restprodukter och avfall. Företaget lyfter fram tallolja, en restprodukt som används till plasttillverkning och är en biprodukt i skogsnäringen. Orkla konstaterar även att återvunnen plast fortfarande är det mest klimatvänliga.

Mindre portionsstora förpackningar

En annan punkt är storleken på förpackningen att den är lagom stor för ändamålet. Orkla pekar ut att klimatsmarta förpackningar kan innebära mindre, portionsstora, förpackningar. Företaget hänvisar till en nyligen publicerad studie från Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, där forskarna tittat på matsvinnet i svenska hushåll. Studien visar att mat som förpackats i storpack ofta slängs då maten hinner bli dålig.

Lättviktiga förpackningar

Förpackningens vikt är en tredje trend. Orkla menar att så kallad lättviktsglas och lättviktsplast allt oftare används i förpackningar, vilket gör att transporterna blir lättare, vilket i sin tur innebär att de leder till mindre utsläpp.

 

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Starbucks lanserar plastfria kaffemuggar

En ny version av Starbucks ikoniska vita kopp har i dagarna lanserats i Europa. Efter mycket forskning och utveckling har Starbucks nu en mugg där plastlinern ersatts med en mineralcoating. Engångslocken i plast har också ersatts med fiberalternativ, belagda med samma mineralbaserade material. Den nya muggen är certifierad som hemmakomposterbar och i stor utsträckning återvinningsbar.
astar
Starbucks lanserar plastfria kaffemuggar

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen