Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

PUBLICERAD: 4 april 2025
UPPDATERAD: 4 april
Foto: Coca-Cola

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre
generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé
världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut
mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära. Nu gör den ikoniska
kampanjen comeback, med fokus på att skapa upplevelser som möter en ny
generation av konsumenter.

Den nya kampanjen Share a Coke är ett enkelt sätt att hylla nära och kära genom att dela en Coca-Cola där logotypen bytts ut mot deras namn, säger företaget i ett pressmeddelande. Under kampanjperioden finns flera sätt att få sitt namn på en burk eller flaska. I butiker över hela landet kommer 165 unika namn och smeknamn, särskilt framtagna för den svenska marknaden, att finnas tryckta på burkar och flaskor. För den som inte hittar sitt namn i butik finns en chans att via Coke-appen delta i en tävling om att vinna en personlig burk, mellan den 28 april och 31 augusti. Dessutom ges möjligheten att skapa en helt egen unik burk på plats i Mall of Scandinavia i Stockholm, Nordstan i Göteborg samt i utvalda butiker runt om i Sverige.

Hyllad

– Share a Coke är en av våra mest hyllade och ikoniska kampanjer någonsin. Nylanseringen
ger en helt ny generation, Gen Z, chansen att vara med och dela kampanjen första gången,
samtidigt som den väcker nostalgi och glädje hos dem som minns originalversionen. Den
nya kampanjen är anpassad till en digital generation som söker minnesvärda upplevelser att
dela med andra, säger Victoria Adolfsson, varumärkeschef för Coca-Cola i Sverige.

Skapa unika minnen med Share a Coke Memory Maker

I den nya kampanjen bjuder Coca-Cola även in till att skapa minnen med sina nära och kära
med hjälp av den digitala upplevelsen Share a Coke Memory Maker. Tillsammans med
kända kreatörer har Coca-Cola skapat spännande mallar som man kan använda för att skapa
egna memes och videos.

Share a Coke-flaskor och burkar kommer att finnas tillgängliga i butiker runt om i landet från
och med vecka 15.

Den första gången Coca-Cola körde den här kampanjen innebar något av ett genombrott för digitaltryck då trycktekniken blev väldigt omtalad.

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label

Mark Andys nya digitalpress sätter ny industristandard

Mark Andy lanserar nu en digital etikettpress, Digital Series HD HighSpeed 1200. Den sätter en ny industristandard säger man och pekar på att den dubblar hastigheten jämfört med sina föregångare
MA-HD-Image-768x512x

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

Xerox Holdings Corporation och Taktiful Software Solutions meddelar att de har för avsikt att bilda ett nytt strategiskt partnerskap för att utöka bådas närvaro på marknaden för digital förädling.
xeroxx