
Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre
generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé
världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut
mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära. Nu gör den ikoniska
kampanjen comeback, med fokus på att skapa upplevelser som möter en ny
generation av konsumenter.
Den nya kampanjen Share a Coke är ett enkelt sätt att hylla nära och kära genom att dela en Coca-Cola där logotypen bytts ut mot deras namn, säger företaget i ett pressmeddelande. Under kampanjperioden finns flera sätt att få sitt namn på en burk eller flaska. I butiker över hela landet kommer 165 unika namn och smeknamn, särskilt framtagna för den svenska marknaden, att finnas tryckta på burkar och flaskor. För den som inte hittar sitt namn i butik finns en chans att via Coke-appen delta i en tävling om att vinna en personlig burk, mellan den 28 april och 31 augusti. Dessutom ges möjligheten att skapa en helt egen unik burk på plats i Mall of Scandinavia i Stockholm, Nordstan i Göteborg samt i utvalda butiker runt om i Sverige.
Hyllad
– Share a Coke är en av våra mest hyllade och ikoniska kampanjer någonsin. Nylanseringen
ger en helt ny generation, Gen Z, chansen att vara med och dela kampanjen första gången,
samtidigt som den väcker nostalgi och glädje hos dem som minns originalversionen. Den
nya kampanjen är anpassad till en digital generation som söker minnesvärda upplevelser att
dela med andra, säger Victoria Adolfsson, varumärkeschef för Coca-Cola i Sverige.
Skapa unika minnen med Share a Coke Memory Maker
I den nya kampanjen bjuder Coca-Cola även in till att skapa minnen med sina nära och kära
med hjälp av den digitala upplevelsen Share a Coke Memory Maker. Tillsammans med
kända kreatörer har Coca-Cola skapat spännande mallar som man kan använda för att skapa
egna memes och videos.
Share a Coke-flaskor och burkar kommer att finnas tillgängliga i butiker runt om i landet från
och med vecka 15.
Den första gången Coca-Cola körde den här kampanjen innebar något av ett genombrott för digitaltryck då trycktekniken blev väldigt omtalad.