Coca-Cola i Sverige stöttar stiftelsen Håll Sverige Rent i deras uppdrag att förebygga och motverka nedskräpning. Håll Sverige Rent har fått finansiering från The Coca-Cola Foundation för att öka kunskapen om konsekvenserna av nedskräpning. Utöver det har Coca-Cola i Sverige gått in i nätverket Håll Havet Rent för att tillsammans med andra aktörer från näringslivet arbeta för ett hav utan plast.
Coca-Cola i Sverige har en ambition att alla dryckesförpackningar, som Coca-Cola säljer på den svenska marknaden, ska samlas in. I dag kommer cirka 85 procent av förpackningar, som kan pantas, in i det svenska retursystemet. Därför är Håll Sverige Rent, som på olika sätt arbetar med att motverka och förebygga nedskräpning så att det inte hamnar i naturen, en viktig partner för Coca-Cola.
”The Coca-Cola Foundation ska göra skillnad i de samhällen där Coca-Cola bedriver sin verksamhet och bidraget till Håll Sverige Rent ligger helt i linje med Coca-Colas värderingar om en skräpfri värld”, säger Barbara Tönz, VD för Coca-Cola AB.
Den 4 maj arrangerade Håll Sverige Rent ett av sina många initiativ, Nordiska Kusträddardagen, som syftar till att väcka engagemang och öka kunskapen om nedskräpning nära kusten. I anslutning till dagen arrangerade Coca-Cola i Sverige en volontärdag, där anställda erbjöds möjligheten att bli ”kusträddare” och plocka skräp längs kusten i Haninge kommun, där Coca-Cola har sin produktion.
”Vi och våra nordiska grannar är omgivna av havet och förenade av det. Tillsammans kan vi rädda havet från skräpet – genom att plocka upp det skickar vi budskapet att inte skräpa ner”, säger Johanna Ragnartz, VD för Håll Sverige Rent.