Chokladlinser får ny kostym

PUBLICERAD: 28 januari 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Smarties i pappersbaserad förpackning. Foto: Pressbild

Det globala matföretaget Nestlé går över till en återvinningsbar pappersförpackning för sina färgglada dragerade chokladlinser, Smarties.

Den nya förpackningen är tillverkad av papper täckt med en vattenbaserad beläggning. Förpackningen återvinns i Sverige som papper. Övergången sker fram till april månad och innefattar 90 procent av Smarties sortiment globalt och hela den svenska portföljen. Enligt matjätten Nestlé blir Smarties därmed det första globala konfektyrvarumärket som går över till återvinningsbara pappersförpackningar.

Minska plasten

Företaget räknar med en årlig minskning av plastanvändandet med 372 ton i Europa, Mellanöstern och Nordafrika. Henriette Kjær Schmidt är nordisk chef för konfektyr- mejeriprodukter och livsmedel:

– Att Smarties pappersförpackningar nu blir återvinningsbara är ett av våra viktigaste hållbarhetsinitiativ inom konfektyrkategorin. Det är ytterligare ett steg på vägen för att förverkliga Nestlés åtaganden för mer hållbara förpackningar, säger hon och tillägger att de nya förpackningarna kommer att rullas ut i Sverige i februari.

Uppsatta mål

– Den nya förpackningen har testats utförligt av våra förpackningsexperter för att säkerställa att produkten högsta kvalitet under transport och lagring. Vi gjorde också ett antal modifieringar av våra befintliga tillverkningslinjer så att vi kan linda in produkterna utan att riva eller punktera papperet, säger Louise Barrett, chef för Nestlés produktutvecklingscenter  i York inom konfektyr.

Nestlé har sedan tidigare gått ut med målsättningen att göra samtliga förpackningar antingen återvinningsbara eller återanvändbara år 2025. De menar vidare att användningen av jungfruplast ska minska med en tredjedel under samma period.

Senaste nytt

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Blue Ocean Closures nominerat till innovationspris av Svenska institutet

Innovationspriset Pioneer Prize – Honouring the beauty of Swedish innovation uppmärksammar små och medelstora svenska företag som skapat banbrytande innovationer kopplade till den gröna omställningen. Bakom initiativet står Svenska institutet i samarbete med Business Sweden. Ett av de nominerade företagen är Blue Ocean Closures
no3_Lars_Sandberg_BlueOceanClosures_Combo

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Läs vidare

Hämnas vi på lagen om fastsatta förslutningar?

Det är många som retar sig på kravet att förslutningarna av plast ska sitta fast på förpackningen, ett EU-beslut som förväntas minska nedskräpningen i naturen. I Håll Sverige Rents nationella skräpmätning verkar det som att resultatet blivit tvärt om.
Tethered_caps_survey_Sidel_01

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080