Canon LabelStream 4000 presenteras på den nordiska marknaden

PUBLICERAD: 10 maj 2021
UPPDATERAD: 24 januari
LabelStream 4000-serien visas för första gången för den nordiska mässpubliken på förpackningsmässan Packnorth. Foto: Pressbild

Canon lägger allt krut på en enda maskin under Packnorth den 10–12 maj. Canon LabelStream 4000, en spännande etikettpress som lanserades år 2019, har nu börjat hitta ut på marknader i Europa. Norden är ännu ett orört område, men Canon hoppas kunna lägga grunden för kommande installationer via Packnorth.

När Sign&Print Connect arrangerades i februari var Canon en av utställarna, då med fyra maskiner i fokus. Nu kommer man tillbaka på Packnorth den 10–12 maj med fokus på en enda maskin, etikettpressen Canon LabelStream 4000.

Matteus Celinski är Canons chef i Norden. Han konstaterar att Sign&Print Connect var ett närmast unikt tillfälle för företaget att visa sin breda portfölj och att det uppskattades av besökarna i montern.

– Det var första gången vi testade ett digitalt mässkoncept och det gav mersmak. Därför är vi även med på Packnorth, som ju vänder sig till förpackningsindustrin och där vi har en intressant lösning att berätta om, LabelStream 4000.

– Vi känner att det är viktigt att visa att Canon verkligen går in på marknaden med hjälp av ny teknik och nya produkter. Det är viktigt att vi lär oss den här plattformen och gör det mesta av den.

Roland Stasiczek. Foto: Pressbild

– Det är också viktigt att vi som ett stort företag visar att vi tar till oss dessa nya möjligheter, att vi inte är rädda för att testa nya tekniker. Det är ju faktiskt det vi ber våra kunder att göra många gånger.

Få fotfäste i Norden

Roland Stasiczek är Product Line Manager för LabelStream 4000 serier och har som en viktig uppgift att sprida budskapet om pressen ut i världen. Han konstaterar att det är en hög prioritet för Canon att få fotfäste i Norden med LabelStream 4000-serien och ser nu Packnorth som ett första steg för att dela produktens fördelar och möjligheter med den skandinaviska etikett- och förpackningsmarknaden.

– LabelStream lanserades år 2019 och väckte intresse på Labelexpo det året. Sedan introduktionen har vi jobbat kontinuerligt med att göra den ännu bättre och intressantare och nu finns den första pressen officiellt ute hos en kund och Tyskland och inom ett par månader räknar vi med att kunna berätta om fler installationer, säger han.

– På Packnorth kommer vi att ha fullt fokus på LabelStream. Vi kommer att lägga mycket av tiden i montern på att berätta om vad vi arbetat med sedan introduktionen.

En del av en serie maskiner

LabelStream 4000 är en UV-bläckmaskin som skriver ut CMYK plus vitt och som kan skräddarsys efter kundens behov. Den är den första i en planerad serie maskiner för etikettproducenter men den är inte begränsad enbart till etiketter. Den kan även användas för självhäftande material eller till exempel kartong. Maskinen bygger på modulär konstruktion som kan kundanpassas.

LabelStream 4000 är en UV-bläckmaskin som skriver ut CMYK plus vitt. Foto: Pressbild

Utskriftsbredden är 330 eller 410 millimeter och den skriver ut i ett pass. Man kan som kund också få en hybridkonfiguration som kombinerar digitalt och flexo med analoga moduler och efterbearbetningsenheter. Utskrifterna sker i 1080 dpi.

– När vi utvecklade maskinen tog vi fasta på att det skulle gå att köra täckande vitt i pass, något hela marknaden strävar efter, säger Naemi Krebs.

– Vi når upp till åttio procent opacitet i en körning. Sedan introduktionen har vi också utökat färgrymden med orange och kan i dag göra samma jobb som en sjufärgspress. Användarna kan matcha Pantone med ett mindre Delta E.

Matteus Celinski, Nordenchef för Canon. Foto: Pressbild

Canons press är enligt uppgift den första Pantone-certifierade uv-bläckpressen för etiketter. Den klarar färgrymden relativt till hela serien med Pantone-färger. Den täcker 1 740 av 2 140 Pantonefärger via femfärgs CMYKO. Skrivhuvudena är Xaar 2001 och färgerna är högt mättade.

Genom den orangea kanalen kan användarna ytterligare öka färgrymden i gult, rött och orange utan att behöva minska hastigheten som ligger på 75 meter i minuten.

Erkännande om noggrannhet

Förra året certifierades pressen också i enlighet med tyska Fogra PSD Print Check specifikationer, något som innebär ett erkännande om noggrannhet i utskriftsprocessen, tryckkontinuitet och skärpa i detaljerna.

– Vi har lagt ner mycket jobb på att göra LabelStream enkel att köra, säger Matteus Celinski. Operatören ska inte behöva mycket kunskap eller behöva lägga mycket tid på att ställa om maskinen. Det är lätt att spara inställningar det tar bara ett par minuter att ställa om mellan repeatjobb.

– Vår avsikt är att strömlinjeforma produktionen så mycket det är möjligt. Kör man en hybridversion styrs till exempel allt från en och samma kontrollpanel.

– Vi har en spännande lösning att erbjuda och det är vår förhoppning att många tar möjligheten att besöka vår monter på Packnorth så vi får berätta mycket mer om LabelStream 4000 och svara på frågor.

Text: Bo Wallteg

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Etikettering via cobotar nyhet från Sidel

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar. Den ska öka rullkapaciteten tre gånger jämfört med vad som finns på marknaden idag.
CoboREEL_3x
Etikettering via cobotar nyhet från Sidel

HP lanserar chatbot som hjälper till med tryckproduktionen

Flera nya funktioner i HPs programvara, inklusive en dedikerad AI-agent och chatbot för tryckproduktion, är utformade för att göra det enklare för tryckerier att automatisera arbetsflöden presenterades på årets Dscoop Edge konferens i USA.
HP-Nio.-PR-fotox
HP lanserar chatbot som hjälper till med tryckproduktionen

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx
Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning