Byter frysförpackningar för att öka materialåtervinningen

PUBLICERAD: 22 mars 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij. Foto: Pressbild

Livsmedelskoncernen Axfood satsar på förpackningar med färre sammansatta plastsorter i frysdisken. Skiftet avser företagets egna märkesvaror och är ett led i en branschgemensam avsiktsförklaring.

Avsiktsförklaringen innebär primärt att använda förpackningar som inte består av flera sammansatta plastsorter, att minska tryckytan av text och färg till maximalt 60 procent av förpackningsytan, samt att använda transparenta eller vita förpackningar.

Gemensam avsiktsförklaring

Bakom avsiktsförklaringen om ökad materialåtervinning för förpackningar i frysdisken står, förutom Axfood, övriga medlemmar i Svensk Dagligvaruhandel tillsammans med Dafgårds, Findus Sverige, Guldfågeln, Ingelsta Kalkon och Orkla Foods.

– Det är positivt med samarbeten inom näringslivet av det här slaget, som bidrar till ökad cirkularitet. Det bådar gott inför framtiden och resulterar förhoppningsvis i fler gemensamma insatser som gynnar både konsumenterna och miljön, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

Finns i butiker

Enligt Axfood har de som mål att alla förpackningar till egna märkesvaror ska kunna materialåtervinnas och att de arbetar intensivt med att hitta nya hållbara lösningar. Axfoods första varor med de nya frysförpackningarna har redan levererats till frysdiskarna till koncernens matvarubutiker Willys och Hemköp.

En liten del återvinns

Enligt företaget fortsätter användandet av plast från fossil råvara att öka. Samtidigt materialåtervinns endast en bråkdel av plasten. Det beror bland annat på att alla förpackningar inte fungerar i materialåtervinningen och att stora mängder plast aldrig lämnas till återvinning av hushållen.

Läs vidare

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Nu kan chipspåsen och duschtvålsförpackningen pantas

Orkla Confectionery & Snacks Sverige och Orkla Care Sverige inleder ett samarbete med återvinningsappen Bower. Det innebär att konsumenter kan panta sin chipspåse från OLW, tandkrämstuben från Jordan och tvålförpackningen från Family Fresh och få pengar tillbaka.
OLW pantx

Nytt rekordår för pantsystemet

Pantameras färska pantstatistik visar att Sverige slår rekord igen, med över 2,7 miljarder pantade burkar och flaskor. Pantandet ökar i alla svenska län, och även pantningsgraden är högre än tidigare.
Returpackxx

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}