Livsmedelskoncernen Axfood satsar på förpackningar med färre sammansatta plastsorter i frysdisken. Skiftet avser företagets egna märkesvaror och är ett led i en branschgemensam avsiktsförklaring.
Avsiktsförklaringen innebär primärt att använda förpackningar som inte består av flera sammansatta plastsorter, att minska tryckytan av text och färg till maximalt 60 procent av förpackningsytan, samt att använda transparenta eller vita förpackningar.
Gemensam avsiktsförklaring
Bakom avsiktsförklaringen om ökad materialåtervinning för förpackningar i frysdisken står, förutom Axfood, övriga medlemmar i Svensk Dagligvaruhandel tillsammans med Dafgårds, Findus Sverige, Guldfågeln, Ingelsta Kalkon och Orkla Foods.
– Det är positivt med samarbeten inom näringslivet av det här slaget, som bidrar till ökad cirkularitet. Det bådar gott inför framtiden och resulterar förhoppningsvis i fler gemensamma insatser som gynnar både konsumenterna och miljön, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.
Finns i butiker
Enligt Axfood har de som mål att alla förpackningar till egna märkesvaror ska kunna materialåtervinnas och att de arbetar intensivt med att hitta nya hållbara lösningar. Axfoods första varor med de nya frysförpackningarna har redan levererats till frysdiskarna till koncernens matvarubutiker Willys och Hemköp.
En liten del återvinns
Enligt företaget fortsätter användandet av plast från fossil råvara att öka. Samtidigt materialåtervinns endast en bråkdel av plasten. Det beror bland annat på att alla förpackningar inte fungerar i materialåtervinningen och att stora mängder plast aldrig lämnas till återvinning av hushållen.