Swedavia och Bromma Stockholm Airport har anslutit sig till svenska pantsystemet &Repeat. 10.000-tals take-away-muggar kan nu återvinnas i stället för att förbrännas.
Detta betyder att alla take-away-muggar som säljs från restaurangerna på Bromma Stockholm Airport kommer att förses med &Repeats unika QR-koder. När konsumenterna scannar QR-koden på muggen med en smartphone och bekräftar sin återvinning kommer de att bli belönade i form av kreditpoäng, som kan användas som betalmedel hos restauranger etc som är anslutna till &Repeats återvinnings- och pantsystem.
Idag slutar merparten av de 10.000-tals dryckesmuggar, som årligen säljs på Bromma flygplats, i förbränningsugnar, men med hjälp av &Repeat och flygplatsens utplacerade återvinningsstationer kan nu konsumenterna sortera den använda take-away-förpackningen, så att den återvinns och på köpet bli belönade med credits att använda vid nästa köp.
”På Swedavia har vi stort fokus på hållbarhet inom en rad olika områden, allt från omställning till fossilfritt flygbränsle till socialt ansvarstagande och ansvarsfull hantering av förbrukningsmaterial. Vi är glada att med hjälp av &Repeat på ett smidigt sätt kunna sätta igång med ett pantsystem som omfattar samtliga kaffemuggar som säljs på Bromma Airport. Till att börja med kör vi detta som ett försök, därefter utvärderar vi hur det har gått för att därefter titta på om vi kan fortsätta och skala upp pantsystemet både på Bromma och våra andra flygplatser”, säger Mats Berglind, Innovation Manager på Swedavia.
En stor del av resenärerna till och från Bromma Airport är återkommande resenärer, vilket maximerar värdet av ett pantsystem som ger krediter för kommande köp. Förutom restaurangerna på Bromma Airport kan resenärerna använda sina intjänade credits för att handla mat och dryck hos &Repeats många anslutna restaurangkedjor.
”Vi äter och dricker mer och mer take-away-produkter, inte minst när vi reser. Med pant på engångsförpackningar ökas insamlingsgraden exponentiellt; nu när en ledande aktör som Swedavia väljer att introducera &Repeat kommer 10.000-tals kaffemuggas räddas från förbränning och vi hoppas förstås att andra aktörer inom tåg och flyg följer Swedavias exempel”, säger Mikael Berglin, medgrundare och försäljningschef på &Repeat.