En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Rapporten, som just har lanserats vid Rethinking Materials Innovation and Investment Summit i London, visar att papper och kartong är de föredragna ersättningsmaterialen, följt av nya polymerer, bioplaster och multimaterial.
Trots viljan att snabbt gå bort från plast kommer det att ta tid innan det blir verklighet, visar studien. 27 procent av de tillfrågade förväntar sig att det ska hända 2027, 35 procent förväntar sig att det kommer att hända 2028 och 28 procent tror på 2029. Knappt en tredjedel (30 procent) beskrev övergången till nya förpackningsmaterial i deras företag som för långsam. Majoriteten (87 procent) uttryckte en önskan om att bytet till alternativa material skulle ske snabbare.
Tre betydande hinder
För närvarande är de största hindren för att använda fler alternativa förpackningar de högre kostnaderna, enligt 53 procent av de tillfrågade. Tillgången på alternativa material nämndes av 50 procent och 46 procent sa att det är en långsam process att säkerställa funktionalitet och produktskydd.
Kräver högre ambitioner och politisk vilja
På frågan om de viktigaste drivkrafterna som skulle hjälpa livsmedelssektorn att påskynda utvecklingen och implementeringen av nya material, visade undersökningen att 70 procent av de tillfrågade ansåg att mer ambitiösa återvinningsmål var nyckeln, 62 procent ville se ökade investeringar i nya material, och 54 procent sa att större samarbete behövdes för att påskynda forskning och utveckling. Hälften sa att ett branschomfattande engagemang för att gå bort från konventionell plast behövdes, medan ytterligare 47 procent sa att det var viktigt med strängare miljöregleringar genom beskattning av material med dålig miljöprestanda.
Dr. John Williams, Chief Technical Officer på Aquapak, säger:
– Vår forskning visar att livsmedelssektorn är mycket medveten om behovet av att gå bort från konventionell plast till mer miljöanpassade material som ger bättre resultat i slutet av deras liv, vare sig det gäller förbättrad återvinningsbarhet eller biologisk nedbrytbarhet.
– Det råder utan tvekan en viss förvirring på marknaden med antalet ”nya” material, som alla erbjuder en viss potential, men alltför ofta överdriver materialets egenskaper och tillgänglighet, vilket orsakar förseningar i användningen av praktiska lösningar genom att konsumera värdefull tid i förpackningsutvecklingsprocess. Det är viktigt att det sker en acceleration i användningen av material som redan finns i stor skala, erbjuder nödvändig funktionalitet och har en förbättrad uttjänt lösning för konsumenten.