Bobst vill se sig som ett mjukvaruföretag

PUBLICERAD: 29 maj 2024
UPPDATERAD: 30 maj
Jean-Pascal Bobst vill att vi ser på företaget som ett mjukvaruföretag.

Bobst CEO, Jean-Pascal Bobst, hade ett budskap till journalisterna på företagets presskonferens på Drupa. ”Vi vill se oss som ett mjukvaruföretag, vi är inte längre ett stål- och maskinföretag” sa han och det är klart att det höjdes på ögonbrynen i journalistkåren.

Ett exempel på att man vill föra fram annat än sina maskiner här på Drupa kan man se i företagets monter. Allt som finns i maskinväg är en designmässigt tilltalande konceptmaskin, i övrigt finns det stationer där de anställda berättar om utvecklingen inom wellpapp, falskartong, flexibla material och etiketter.

– Redan år 2020 sa jag att Bobst inte kommer att ha maskiner i sin monter på framtida mässor, och det är det ni ser nu. Alla vet vad vi kan på maskinsidan, vi behöver inte visa det gång efter gång, och samtidigt är det tveksamt ur hållbarhetsaspekt att transportera kanske etthundrafemtio ton maskiner till mässor, sa han.

Sen finns det så  klart en ekonomisk aspekt också, men det togs inte upp på presskonferensen.

En konceptmaskin är den enda maskinen i Bobst monter.

Mjukvaruinriktningen är lika med Bobst Connect, alltså den molntjänst som Bobst utvecklat. Via den kan man följa sina kunders tryckjobb ner till minsta punkt.

På mässan visar man nyheter inom alla områden. Exempelvis säger man att man är först i världen att vara Pantone validerad inom flexotryck. Inom färger har man utvecklat Tahila Inks som omfattar CMYK, orange, vitt och violett.

Packnews återkommer med mer info om nyheterna. Jean Pascal Bobst avslutade med att konstatera att det går bra för Bobst och pekade till exempel på hybridpressar där man nu är nummer ett i världen, något som hänt på bara tre år. Lite extra stolt är han också över de molnbaserade tjänster man utvecklat inom etikettillverkningen. ”Inte illa för ett maskinföretag”, slog han fast.

Läs vidare

Metalliska element i etiketter minskar risken för förfalskningar

Xeikon samarbetar med Kurz för att utveckla ny teknik som gör det möjligt för etikettryckerier att erbjuda nya funktioner för varumärkesskydd och spårning. Det görs genom att lägga till unika metalliska element till den tryckta etiketten.
2-XEI_pr2403_PR_KURZ_EGx

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Senaste nytt

FrontPac belönades i Smart Industri 2024

I onsdags var FrontPac en av fyra finalister till Kungliga Ingenjörsakademins pris Smart Industri 2024. Urvalet var flera hundra företag som sedan blev fyra finalister. I juryn satt Scania, Volvo, Siemens, Wallenberg, KTH mfl. FrontPac kunde glädjas åt en andraplats och ett hedersomnämnade.
FrontPacx

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

Xerox Holdings Corporation och Taktiful Software Solutions meddelar att de har för avsikt att bilda ett nytt strategiskt partnerskap för att utöka bådas närvaro på marknaden för digital förädling.
xeroxx

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Stora Enso startar produktionsenhet för torrformning av fiber i Skene

Stora Enso som har ett licensavtal med PulPac har beslutat sig för att starta en produktionsenhet för produktion via torrformning av fiber. Placeringen är Skene i Västra Götaland.
Pulpac stor ex