Bobst vill se sig som ett mjukvaruföretag

PUBLICERAD: 29 maj 2024
UPPDATERAD: 30 maj
Jean-Pascal Bobst vill att vi ser på företaget som ett mjukvaruföretag.

Bobst CEO, Jean-Pascal Bobst, hade ett budskap till journalisterna på företagets presskonferens på Drupa. ”Vi vill se oss som ett mjukvaruföretag, vi är inte längre ett stål- och maskinföretag” sa han och det är klart att det höjdes på ögonbrynen i journalistkåren.

Ett exempel på att man vill föra fram annat än sina maskiner här på Drupa kan man se i företagets monter. Allt som finns i maskinväg är en designmässigt tilltalande konceptmaskin, i övrigt finns det stationer där de anställda berättar om utvecklingen inom wellpapp, falskartong, flexibla material och etiketter.

– Redan år 2020 sa jag att Bobst inte kommer att ha maskiner i sin monter på framtida mässor, och det är det ni ser nu. Alla vet vad vi kan på maskinsidan, vi behöver inte visa det gång efter gång, och samtidigt är det tveksamt ur hållbarhetsaspekt att transportera kanske etthundrafemtio ton maskiner till mässor, sa han.

Sen finns det så  klart en ekonomisk aspekt också, men det togs inte upp på presskonferensen.

En konceptmaskin är den enda maskinen i Bobst monter.

Mjukvaruinriktningen är lika med Bobst Connect, alltså den molntjänst som Bobst utvecklat. Via den kan man följa sina kunders tryckjobb ner till minsta punkt.

På mässan visar man nyheter inom alla områden. Exempelvis säger man att man är först i världen att vara Pantone validerad inom flexotryck. Inom färger har man utvecklat Tahila Inks som omfattar CMYK, orange, vitt och violett.

Packnews återkommer med mer info om nyheterna. Jean Pascal Bobst avslutade med att konstatera att det går bra för Bobst och pekade till exempel på hybridpressar där man nu är nummer ett i världen, något som hänt på bara tre år. Lite extra stolt är han också över de molnbaserade tjänster man utvecklat inom etikettillverkningen. ”Inte illa för ett maskinföretag”, slog han fast.

Läs vidare

Metalliska element i etiketter minskar risken för förfalskningar

Xeikon samarbetar med Kurz för att utveckla ny teknik som gör det möjligt för etikettryckerier att erbjuda nya funktioner för varumärkesskydd och spårning. Det görs genom att lägga till unika metalliska element till den tryckta etiketten.
2-XEI_pr2403_PR_KURZ_EGx

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Senaste nytt

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x