Bobst vill se sig som ett mjukvaruföretag

PUBLICERAD: 29 maj 2024
UPPDATERAD: 30 maj
Jean-Pascal Bobst vill att vi ser på företaget som ett mjukvaruföretag.

Bobst CEO, Jean-Pascal Bobst, hade ett budskap till journalisterna på företagets presskonferens på Drupa. ”Vi vill se oss som ett mjukvaruföretag, vi är inte längre ett stål- och maskinföretag” sa han och det är klart att det höjdes på ögonbrynen i journalistkåren.

Ett exempel på att man vill föra fram annat än sina maskiner här på Drupa kan man se i företagets monter. Allt som finns i maskinväg är en designmässigt tilltalande konceptmaskin, i övrigt finns det stationer där de anställda berättar om utvecklingen inom wellpapp, falskartong, flexibla material och etiketter.

– Redan år 2020 sa jag att Bobst inte kommer att ha maskiner i sin monter på framtida mässor, och det är det ni ser nu. Alla vet vad vi kan på maskinsidan, vi behöver inte visa det gång efter gång, och samtidigt är det tveksamt ur hållbarhetsaspekt att transportera kanske etthundrafemtio ton maskiner till mässor, sa han.

Sen finns det så  klart en ekonomisk aspekt också, men det togs inte upp på presskonferensen.

En konceptmaskin är den enda maskinen i Bobst monter.

Mjukvaruinriktningen är lika med Bobst Connect, alltså den molntjänst som Bobst utvecklat. Via den kan man följa sina kunders tryckjobb ner till minsta punkt.

På mässan visar man nyheter inom alla områden. Exempelvis säger man att man är först i världen att vara Pantone validerad inom flexotryck. Inom färger har man utvecklat Tahila Inks som omfattar CMYK, orange, vitt och violett.

Packnews återkommer med mer info om nyheterna. Jean Pascal Bobst avslutade med att konstatera att det går bra för Bobst och pekade till exempel på hybridpressar där man nu är nummer ett i världen, något som hänt på bara tre år. Lite extra stolt är han också över de molnbaserade tjänster man utvecklat inom etikettillverkningen. ”Inte illa för ett maskinföretag”, slog han fast.

Läs vidare

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a