Finska Huhtamäki Oyj aviserar lanseringen av ”blueloop”, som är ett nytt sortiment av återvinningsbara flexibla förpackningar, tillverkade av monomaterial som PP, PE och papper.
Huhtamäkis blueloop-lösningar innebär innovativa lösningar för att packa produkter som kaffe, snacks, torrfoder, hygienartiklar och andra snabba konsumentprodukter. Sortimentet innehåller även pappersbaserade lösningar för att ersätta plastförpackningar.
”Vi ska kunna erbjuda återvinningsbara lösningar för alla våra produktkategorier inom flexibla förpackningar. Idag har vi lösningar tillgängliga för flera nyckelkategorier, och vi kommer snart att lansera lösningar för våra mest krävande applikationer. Huhtamäki blueloop bygger på vår starka globala kompetens och erfarenhet inom flexibel förpackningstillverkning”, säger Olli Koponen, chef för Huhtamäki Flexible Packaging.
Blueloop-förpackningarna ska ingå i ett cirkulärt system, där material samlas in, återvinns och återanvänds. Huhtamäki skriver i ett pressmeddelande att konceptet bland annat drivs av konsumenternas önskan för mer hållbara lösningar. De nya blueloop-lösningarna är monomaterialstrukturer som bygger på allmänt återanvända standardmaterial, som kommer att ha en ekonomiskt genomförbar användning efter insamling.

”För Huhtamäki är blueloop mer än bara ett produktsortiment – det är en kunskaps- och utvecklingsplattform. Vi engagerar oss i hela leverantörskedjan från materialleverantörer till våra kunder och vidare till återvinningsföretag. Vårt närmsta fokus ligger på produktdesign och tillverkning, men att samla in, sortera och återanvända återvunnet material ingår i hela blueloop-perspektivet”, säger Michael Hahl, hållbarhets- och strategisk innovationschef vid Huhtamäki Flexible Packaging.
I samband med att man aviserar lanseringen av blueloop-konceptet skickar Huhtamäki också en uppmaning till livsmedelsproducenter och varumärkesägare att hjälpa till genom att göra information om olika förpackningsmaterial och deras återvinning mycket mer synlig på förpackningarna. Det kommer inte bara att hjälpa konsumenterna att återvinna förpackningar, utan även ha en positiv inverkan på varumärkets image och särskilja det från konkurrenterna.
N.B.: Beteckningen ”blueloop” har Huhtamäki skapat utifrån de blå färgtoner, som förekommer i företagets logotyp, mm, samt ”loop” som avser den oändliga slingan i en cirkulär ekonomi.