Bläck för spårning – försvinner när det når marknaden

PUBLICERAD: 17 januari 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Domino släpper ett nytt bläck som blir självlysande blått när det utsätts för uv-belysning.

Domino presenterar ett klarblått bläck, speciellt utvecklat för intern märkning och spårning. När bläcket, som endast är synligt i uv-ljus, uppfyllt sitt syfte så försvinner det när den tryckta produkten når marknaden.

Märkningsspecialisten Domino lanserar sitt klara uv-aktiverande bläck (CL125) som blir självlysande blått när det utsätts för uv-belysning. Märkningsbläcket sållar sig till Dominos sortiment för termisk bläckstråleutskrift. Bläcket fungerar till material som papper, kartong, metall, film med flera. Det är speciellt utvecklat för märkning och spårning i intern produktion. Efter ungefär en månad försvinner bläcket när den märkta produkten har nått marknaden.

Bläcket är en i raden av nya produkter i företagets termiska inkjetsegment. Här finns exempelvis blå och röda bläck, ett speciellt värmebeständigt svart bläck som är anpassat för varaktig märkning av elektriska och elektroniska produkter och produkter tillverkade i plast.

Domino skriver i ett pressmeddelande att bläcken är utvecklade för att fungera i verksamheter med snabba produktionslinjer, och där produkten bearbetas direkt efter tryckningen och där det ställs krav på att bläcken torkar snabbt.

Alexandros Mountis, produktchef på Domino, beskriver CL125-bläcket som spännande:

– Dominos nya klara uv-aktiverande bläck är redan grunden till en tobaksproducents viktiga interna spårningsprocess.

 

 

 

Läs vidare

Scribos och HP Indigo säkrar produkter mot piratkopiering

Scribos har etablerat ett samarbete med HP Indigo Division för med syftet att stoppa piratkopiering av produkter.
SCRIBOS_02_Wine_Spiritsx

Finkalibrerad etikettapplikator hos Domino

Salladsbuffé och en uppdaterad etikettapplikator – Domino satsade stort på sin monter på Scanpack.
yw-scaled

HP följer upp med ny förpackningspress

År 2015 släpptes HP PageWide T1100S, en digitalpress för att trycka pappersbaserade förpackningar. I samband med Corrugated Week 2022 i USA presenteras uppföljaren: HP PageWide T700i Press, som precis som sin föregångare är ett samarbete mellan HP och Koenig & Bauer.
HP-PageWide-700i-3-scaled

Lexit fortsätter expansionen i Skandinavien

Lexit Group satsar inom datafångst och digitaliseringslösningar med ytterligare ett förvärv. – Med Idnet stärker vi avsevärt vår förmåga att serva de största skandinaviska kunderna, säger vd:n Sjur Skjæveland.
Lexit-Sjur-Idnet-Peter-aug22-presse-scaled-e1660218180928

Senaste nytt

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Schur, Farusa och EME - tre danska företag på Scanpack

De danska företagen Schur, Farusa och EME var på Scanpack för att presentera sig för den skandinaviska marknaden. Med teman som 'One Schur', 'Grönare, lättare och starkare transportförpackningar' och 'Den största byggflexibiliteten' hade man valt att fånga gästernas uppmärksamhet. Packnews redaktör i Danmark, Søren Winsløw, besökte företagen.
schur_01