Ball lanserar nya ”oändliga” aluflaskor och dryckesbägare

PUBLICERAD: 17 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Ball lanserar nu dryckesbägare i aluminiums som alternativ till bägare i plast, kartong eller formpressad fiber. Bägarna är avsedda för kalla drycker och kan återvinnas gång på gång. (Bild Ball Corp.)

Globala metallförpackningskoncernen Ball Corporation slår nu ett slag för flaskor och dryckesbägare i aluminium, som ett fullgott alternativ till plastprodukter.
Den allra senaste nyheten från Ball är dryckesbägare i aluminium, som är tänkta att ersätta motsvarande produkter i plast, kartong eller formpressad fiber. Metallen i bägarna kan återvinnas och omvandlas till andra aluminiumprodukter i ett evigt kretslopp.

”Inom Ball arbetar vi ständigt med att ta fram banbrytande och hållbara dryckesförpackningar och vår senaste innovation är den oändligt återvinningsbara Ball Aluminium Cup, som är avsedd för kalla drycker och som är mycket robust trots sin låga vikt”, skriver Ball.

Balls dryckesbägare i aluminium lanserades först i ett pilotprojekt i USA i slutet av 2019, då man delade ut miljontals bägare på olika inomhus- och utomhusarenor runt om i landet. Bägaren blev väl mottagen av konsumenterna och nu bygger Ball en speciallinje för produktion av alubägare. Linjen ska kunna producera för fullt i slutet av år 2020.

Ball planerar också att introducera alubägaren i flera storlekar, som ska anpassas till behovet vid olika typer av anläggningar, där drycker serveras, som skolor, restauranger, hotell, fritidsanläggningar, parker, etc.

Sedan tidigare har Ball också producerat dryckesflaskor i aluminium, men nu har man utökat konceptet med en helt ny serie aluminiumflaskor, som man säger ger en helt cirkulär lösning och ersätter plastflaskor. De nya flaskorna finns i flera olika former och storlekar och kan anpassas för såväl drycker som andra livsmedel samt produkter inom kosmetika, hygien, etc.

De nya aluflaskorna är försedda med en återförslutbar skruvkork. Flaskorna marknadsförs som ”infinitely recyclable”, dvs. oändligt återvinningsbara, vilket innebär att de liksom de nya alubägarna kan återvinnas och omvandlas till nya aluminiumprodukter i ett evigt kretslopp.

”Diskussionen kring plastavfall i miljön har gjort att konsumenter nu kräver mer miljövänliga förpackningar för sina vardagsprodukter. Med vår ´oändliga´ aluminiumflaska har vi utvecklat en verkligt cirkulär förpackningslösning”, säger Jason Galley, chef för innovation och hållbarhet hos Ball.

Ball skriver att alla företagets aluminiumprodukter är tillverkade av endast ett material, vilket gör att de lätt kan källsorteras och återvinnas. Metallen kan återvinnas ett oändligt antal gånger och behåller sitt värde under hela återvinningsprocessen och kan på så sätt hållas i cirkulation på obestämd tid utan att bli avfall och hamna i miljön eller på deponier.

Ball skriver också att återvinningscykeln för exempelvis aluflaskor är cirka 60 dagar. På den tiden beräknas flaskorna återvinnas och metallen komma ut på marknaden igen, antingen som andra typer av aluförpackningar eller som aluminiumprodukter inom andra områden som elektronik, fordonsdetaljer, etc.

————————————————-
Ball Corporation är världens största tillverkare av aluminiumburkar med en nettoomsättning på motsvarande cirka 115 miljarder kronor (2019). Ball är också den största leverantören av dryckesburkar i aluminium i Norden och levererar till de flesta av de större varumärkena för läskedrycker och öl, som finns till försäljning här. I Sverige har Ball tillverkning i Fosie utanför Malmö (f.d. Rexam). Ball har också tillverkning i Danmark och Finland.

Läs vidare

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx