Ball första burktillverkare att erhålla aluminiumcertifiering

PUBLICERAD: 5 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Aluburkar från Ball kan nu certifieras enligt Aluminium Stewardship Initiative (ASI). (Bild Ball)|

Globala Ball Corporation meddelar att man är världens första tillverkare av aluminiumburkar, som har certifierats enligt standarden Aluminium Stewardship Initiative (ASI). Certifieringen gäller för alla Balls 23 burktillverkningsenheter i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).

Ball skriver i ett pressmeddelande att man är den första tillverkaren av dryckesburkar, som uppfyller ASI: s principer kring miljö, ledning och socialt uppförande, och att certifieringen är en viktig milstolpe i företagets hållbarhetsstrategi.

Med certifieringen följer också ett åtagande om betydande koldioxidreduktioner från Ball. I dag använder Ball förnybar energi vid alla sina enheter inom EU samt i Storbritannien och Serbien. Till år 2021 ska dessutom alla enheter på den nordamerikanska kontinenten använda 100 procent förnybar energi.

”Vi är mycket stolta över att vara den första tillverkaren dryckesburkar i aluminium som uppfyller ASI:s certifieringskrav. Certifieringen i kombination med våra investeringar i förnybar energi visar Balls engagemang för en hållbar ekonomi med låga koldioxidutsläpp”, säger Ron Lewis, VD för Ball Beverage Packaging, EMEA.

Aluminium Stewardship Initiative är en oberoende global medlemsorganisation med administrativt huvudsäte i Melbourne, Australien. Certifiering enligt ASI garanterar ansvarsfull produktion, inköp och förvaltning av aluminium genom hela värdekedjan. I takt med att konsumenterna kräver större hållbarhet i förpackade varor syftar ASI-programmet att göra hållbarhetsprestanda till en vanlig och synlig fråga för aluminium på samma sätt som Forest Stewardship Council (FSC) har gjort för områdena papper och trä.

————————————————————
Ball Corporation är världens största tillverkare av aluminiumburkar med en nettoomsättning på motsvarande cirka 115 miljarder kronor (2019). Ball är också den största leverantören av dryckesburkar i aluminium i Norden och levererar till de flesta av de större varumärkena för läskedrycker och öl, som finns till försäljning här. I Sverige har Ball tillverkning i Fosie utanför Malmö (f.d. Rexam). Ball har också tillverkning i Danmark och Finland.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432