Till produkter med Lönneberga Kyckling har livsmedelsproducenten Atria lanserat en ny förpackning som använder mindre än hälften så mycket plast. Besparingen blir 20 ton plast om året.
Den nya förpackningen är en vakuumförpackning i mjukplast, där plaståtgången jämfört med tidigare förpackning minskats med mellan 57 och 63 procent beroende på förpackad produkt.
Atria skriver i ett pressmeddelande att den nya vakuumförpackningen även minskar matsvinnet genom förlängd hållbarhet (1 – 2 dagar) och att den tar mindre plats såväl under transport och i butik som hemma hos konsument.
Att minska sina förpackningars klimatpåverkan är en del i Atrias klimatarbete och det innebär att man verkar för att alla förpackningar från år 2025 till hundra procent ska kunna plaståtervinnas och ingå i en cirkulär
ekonomi. Atria står också bakom DLF:s (Dagligvaruleverantörernas Förbund) Plastinitiativ 2025 och Livsmedelsföretagens hållbarhetsmanifest.
”Vi arbetar för att minska påverkan i alla delar av värdekedjan och har jobbat med utvecklingen av
den nya förpackningen i två år. Vi är först på marknaden med den nya förpackningen och bytet till en mer miljösmart förpackning är ett led i Atrias övergripande arbete för produkt, planet och inte minst konsumenten”, säger Adam Berggren, förpackningschef på Atria.