Atrias nya vakuumförpackning sparar tjugo ton plast om året

PUBLICERAD: 26 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari


Till produkter med Lönneberga Kyckling har livsmedelsproducenten Atria lanserat en ny förpackning som använder mindre än hälften så mycket plast. Besparingen blir 20 ton plast om året.

Den nya förpackningen är en vakuumförpackning i mjukplast, där plaståtgången jämfört med tidigare förpackning minskats med mellan 57 och 63 procent beroende på förpackad produkt.

Atria skriver i ett pressmeddelande att den nya vakuumförpackningen även minskar matsvinnet genom förlängd hållbarhet (1 – 2 dagar) och att den tar mindre plats såväl under transport och i butik som hemma hos konsument.

Att minska sina förpackningars klimatpåverkan är en del i Atrias klimatarbete och det innebär att man verkar för att alla förpackningar från år 2025 till hundra procent ska kunna plaståtervinnas och ingå i en cirkulär
ekonomi. Atria står också bakom DLF:s (Dagligvaruleverantörernas Förbund) Plastinitiativ 2025 och Livsmedelsföretagens hållbarhetsmanifest.

”Vi arbetar för att minska påverkan i alla delar av värdekedjan och har jobbat med utvecklingen av
den nya förpackningen i två år. Vi är först på marknaden med den nya förpackningen och bytet till en mer miljösmart förpackning är ett led i Atrias övergripande arbete för produkt, planet och inte minst konsumenten”, säger Adam Berggren, förpackningschef på Atria.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx