Ärlighet varar längst för Gbgt Box

PUBLICERAD: 21 januari 2025
UPPDATERAD: 21 januari
Foto: Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.

Med den nya serien om sju förpackningar är Gbtg Box fullständigt transparenta med förpackningarnas miljöpåverkan, nedräknat i minsta detalj. Man jämför de olika förpackningarna till en aktivitet, till exempel att streama en film eller handla en bukett blommor. En av förpackningarna motsvarar till exempel 6,2 procent av livscykeln för en tennisboll. CO2-avtrycken står tydligt på förpackningarnas framsida vilket gör det lätt att jämföra dem. Olika tryckteknik och material visar hur valen påverkar den slutliga koldioxidberäkningen.

Som man brukar säga – ärlighet varar längst!

Maria och Magnus Iversén plus Atmosphere och det vunna Guldägget. Foto: Bo Wallteg

 

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Kritik mot PepsiCo när man lanserar återvinningsbar snackbox i Holland

I Holland har PepsiCoägda chipstillverkaren Lay's introducerat en ny förpackning som man kallar för mellanmålslådan. Den ska vara ett alternativ till den traditionella chippåsen och, enligt PepsiCo, erbjuder den praktiska fördelar för konsumenterna. Förpackningen är utformad för enkel användning och kan kastas i pappersåtervinningen säger PepsiCo. Ändå leder introduktionen till betydande kritik, bland annat från avfallsaktivisten Zwerfinator och konsumentmedia.
PepsiCo lanceert recyclebare snackbox-1x
Kritik mot PepsiCo när man lanserar återvinningsbar snackbox i Holland

Interaktiv guide om PPWR från EUROPEN

Den Brysselbaserade organisationen EUROPEN har tagit fram en interaktiv guide som hjälper företaget att hitta rätt bland kraven i PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) och skapa en översikt av det regulatoriska landskapet. Vilken påverkan har det på förpackningens värdekedja?
anne-nygard-KAx_Ok89I7Q-unsplashx
Interaktiv guide om PPWR från EUROPEN

Axfood plastbantar med hjälp av flowpack för köttfärspackning

Axfoods eget varumärke Garant övergår till packning via flowpack för all köttfärs i mindre förpackningar. Bytet innebär att plastanvändningen minskar med drygt 100 ton per år, vilket gör det till Axfoodkoncernens största plastbantningsinitiativ hittills.
Axfood
Axfood plastbantar med hjälp av flowpack för köttfärspackning