Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Det goda ledarskapet! Fina ord – men inte alltid lika självklart i det verkliga arbetslivet. En som tar det goda ledarskapet på allra största allvar är Gerhard Bley, som i år är en av föreläsarna på Packaging Plaza.
Gerhard Bley har ett långt förflutet som chef inom näringslivet och sedan 2022 är han VD på Norrmejerier, Sveriges nordligaste mejeriförening. Gerhard är även författare till en rad böcker inom empatiskt ledarskap, han föreläser i ämnet och är en uppskattad mentor till ledare på tunga poster inom näringslivet.
De som sitter i publiken på Scanpack för att lyssna på Gerhard kan förvänta sig en beskrivning av det man kallar det goda och empatiska ledarskapet, byggt på ett holistiskt synsätt utifrån ett fysiskt, psykiskt, socialt, känslomässigt och andligt välmående. Varför det är viktigt och hur man får till det.
– Det goda ledarskapet får människor att känna sig inkluderade och behövda. Med ett sådant synsätt skapas enorma krafter med människor som vill bidra, som blir innovativa, som hanterar förändringar och blir mindre stressade, svarar Gerhard på frågan om varför.
Inre perspektivet gör skillnad
Vilka är då verktygen för det goda ledarskapet? Gerhard förklarar det som två fundamentala områden, där det första benämns som den mekaniska delen av ledarskapet, och bygger på kunskapen om att skapa en tydlig strategi, fatta beslut, sätta mål och följa upp. Det är också det som Gerhard menar att företag och ledare ofta likställer med att vara ledare, men den verkliga skillnaden i ledarskap kommer av förmågan att använda sig av sina inre förmågor.
– Vad som gör skillnad i slutändan är det jag kallar det inre perspektivet av att vara ledare. Att skapa relationer genom god självinsikt och att vara autentisk. Dessa egenskaper är grunden för tillit och trygghet på en arbetsplats.
Det är detta som Gerhard menar ställer helt andra krav på en ledare. Som kräver en personlig mognad, stark självinsikt och ett genuint intresse för andra människor, men som också ger tillbaka.
– Det är lite av en personlig utveckling när man får upp ögonen för vad ett gott ledarskap är och vilken enorm kraft det kan få i en organisation.
Det handlar om en tvåvägskommunikation
Dominoeffekten av ett gott ledarskap är knappast svår att förutspå: de positiva effekterna ger nöjda och ansvarstagande medarbetare, som i sin tur påverkar resultaten. Med en påtagligt lugn, trevlig och högst närvarande Gerhard i telefonsnäckan känns det tryggt att utmana:
”Jo visst, vem vill inte ha glada medarbetare som hugger i och ger det där extra, och där man som arbetsgivare skulle kunna plocka ner en guldstjärna åt var och en av de anställda. Men idag är det många sökande som kanske redan under anställningsintervjun signalerar Vad har ni att erbjuda mig? Istället för Detta kan jag ge er. Att då som ledare tänka empati, medkänsla, erbjuda personlig utveckling och tänka utifrån ett holistiskt synsätt, hur får vi ihop den biten?”
Redan här ger mannen, som kanske har Sveriges främsta kunskap om det goda ledarskapet, ett sympatiskt intryck. Han tar frågan på allvar, försvarar inte. Förstår och utvecklar. Visst är han orolig över hur det ser ut idag. Att situationen är ohållbar på sikt. Att det handlar om en tvåvägskommunikation.
– Det är en stor fråga som bekymrar mig. Jag ser också att den idealistiska kärnan av att göra rätt för sig och att vara tacksam, med en stor grad av lojalitet och pliktkänsla som utifrån historiska termer är en grund i ett fint samhälle, det är delvis något som den nya generationen inte självklart har. Det är provocerande och utmaningarna är stora.
Vikten av solidaritet och gemenskap
Gerhard pratar om bristen på självmedvetenhet och hur vi påverkas av yttre stimulans i bilden av vad som är lycka och framgång. Att ett gott ledarskap behöver visa vad som är viktigast i livet.
– När det kommer till den typen av frågor är mitt svar att det viktigaste i livet är att vara en del av ett kollektiv. Ensam är du svag. Vi är sådana individualister, vi tror att vi klarar oss själva, men det anser inte jag. Vi ska ägna oss åt att hålla ihop, det är viktigare än någonsin och där fyller arbetsplatsen en viktig funktion.
Uttrycket vi gärna slänger oss med, att ”jobbet inte är det viktigaste”, anser Gerhard är en missuppfattning.
– Livet är större, men att ha något meningsfullt att göra, det är vad jobbet är för de flesta av oss, och ingår som en viktig del i livet. Känslan av att vara beroende av varandra, att visa respekt som bygger på det solidariska samhället, håller vi på att tappa.
Vi sätter en punkt där och enas om att ämnet – vad respekt för varandra egentligen betyder på en arbetsplats – det ser vi fram emot att lyfta vidare på Scanpack.
Förpackningsbranschens utmaningar och möjligheter
Oundvikligt på en mässa som Scanpack, särskilt för en företagsledare med produkter där förpackningen är en viktig framgångsfaktor, är naturligtvis att höra Gerhards syn på de utmaningar och möjligheter han ser inom förpackningsbranschen. Detta utifrån de två viktiga frågorna om förpackningsdesign och hållbarhet.
– Inom konsumentvaruindustrin med dess snabbrörliga varor, vet vi att förpackningen och designen är helt avgörande för att lyckas med försäljningen. Om någon lyckas, hakar alla stora aktörer på. Det blir lätt generiska förpackningar. Jag skulle önska en större utmaning och mångfald av designlösningar. Det skulle öka allas vår trovärdighet, bygga varumärken så att de blir mer unika och på så vis ge oss trognare konsumenter, säger Gerhard för att växla vidare till frågan om hållbarhet. Ett ämne han säger är ”top of mind för alla” och som han gärna skulle vilja se i en större kontext inom sin bransch.
– Att minska matsvinnet, det anser jag är en större fråga än att nödvändigtvis byta plasten på en förpackning. Vi konsumenter uppskattar kosmetiska lösningar, vi följer trender, är snabba att haka på och det blir lätt polariserande. Det är ett bekymmer att vi konsumenter inte är så pålästa och ser helheten i hållbarhetsfrågorna.
Kanske hänger hållbarhetsfrågorna och det goda ledarskapet ihop? Där en klok och empatisk företagsledare, tillsammans med sina medarbetare, är bättre rustade att möta de utmaningar vi står inför. Gerhard Bley lovordar påståendet och lyfter återigen de förutsättningar ett holistiskt synsätt formar.