Allt klart för Antalis

PUBLICERAD: 2 april 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Håkan Askenberger, vd för Antalis AB

Det franska moderbolaget till Antalis har länge haft det kämpigt. Därför har man sökt efter en långsiktig lösning. Det har man hittat nu, genom att japanska Kokusai tar över företaget.

Om du aldrig tidigare hört talas om Kokusai, så må det vara förlåtet. Men vi pratar om den ledande pappersleverantören på den asiatiska och australiensiska marknaden, med en omsättning på över 35 miljarder kronor – innan förvärvet av Antalis.

– Vi ser mycket positivt på nyheten om en ny potentiell ägarstruktur för Antalis-gruppen. Det japanska företag Kokusai Pulp and Paper passar Antalis på ett fint sätt både geografisk, där vi nu får en starkare täckning över fler kontinenter och strategisk där vi delar en gemensam målbild, kommenterar Håkan Askenberger, vd Antalis AB.

Distribution på fyra kontinenter

Kokusai Pulp and Paper (KPP) är noterade på Tokyobörsen och arbetar med distribution av papper, förpackning och visuell kommunikation på fyra kontinenter – Asien, Europa, Australien och Latinamerika. Nu får de ett stärkt erbjudande av produkter och tjänster till sina kunder och leverantörer i alla sektorer och geografier. Den nybildade koncernen kommer ha en årlig omsättning på cirka 5,3 miljarder euro, inklusive 3,3 miljoner ton sålt papper.

Förslag om förvärv

Enligt ett pressmeddelande från Antalis, så välkomnar företagets styrelse den planerade kombinationen med KPP.

– Det förvärvsförslag som lämnats in av KPP, valdes efter en öppen och konkurrenskraftig process, konstaterar Hervé Poncin, koncernchef för Antalis.

– Antalis, dess ledning och anställda är mycket nöjda med den här kombinationen med KPP som gör det möjligt att öppna ett nytt kapitel i vår internationella utveckling. Det kommer att ge Antalis de nödvändiga medlen för att stödja vår utveckling och stärka marknadspositionen.

 

Antalis fakta om sig själva:

Antalis är ledande inom B2B-distribution av papper (nummer 1 över hela världen utanför USA) och industriell förpackning, och nummer två inom distributionen av visuella kommunikationsmedier i Europa. År 2019 rapporterade koncernen en försäljning på 2,1 miljarder euro och sysselsatte 4 700 personer som betjänade över 115 000 kunder i 39 länder. Genom sina 117 distributionscenter levererar Antalis cirka 11 000 leveranser per dag över hela världen och distribuerade 1,1 miljoner ton papper.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx
Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

Packnorth och Packnews går samman

De två nyhetssajterna Packnorth och Packnews slås ihop hos nystartade AGI Media, och från och med den 1 februari kan de senaste förpackningsnyheterna läsas på packnews.se. Tidningen nord emballage ingår också i sammanslagningen och byter samtidigt namn till Packnews.
SignPrint-och-nord_emballage-2023-ver1-scaled
Packnorth och Packnews går samman

Packnorth och Packnews går samman

De två nyhetssajterna Packnorth och Packnews slås ihop hos nystartade AGI Media, och från och med den 1 februari kan de senaste förpackningsnyheterna läsas på packnews.se. Tidningen nord emballage ingår också i sammanslagningen och byter samtidigt namn till Packnews.
SignPrint-och-nord_emballage-2023-ver1-scaled
Packnorth och Packnews går samman

Så blir Interpack 2023

Vi tittar närmare på Interpack 2023. En fullbokad mässa där totalt 18 hallar fördelas mellan förpackningsbranschens alla olika fokusområden.
Interpack17_JV5342-scaled
Så blir Interpack 2023