Allt klart för Antalis

PUBLICERAD: 2 april 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Håkan Askenberger, vd för Antalis AB

Det franska moderbolaget till Antalis har länge haft det kämpigt. Därför har man sökt efter en långsiktig lösning. Det har man hittat nu, genom att japanska Kokusai tar över företaget.

Om du aldrig tidigare hört talas om Kokusai, så må det vara förlåtet. Men vi pratar om den ledande pappersleverantören på den asiatiska och australiensiska marknaden, med en omsättning på över 35 miljarder kronor – innan förvärvet av Antalis.

– Vi ser mycket positivt på nyheten om en ny potentiell ägarstruktur för Antalis-gruppen. Det japanska företag Kokusai Pulp and Paper passar Antalis på ett fint sätt både geografisk, där vi nu får en starkare täckning över fler kontinenter och strategisk där vi delar en gemensam målbild, kommenterar Håkan Askenberger, vd Antalis AB.

Distribution på fyra kontinenter

Kokusai Pulp and Paper (KPP) är noterade på Tokyobörsen och arbetar med distribution av papper, förpackning och visuell kommunikation på fyra kontinenter – Asien, Europa, Australien och Latinamerika. Nu får de ett stärkt erbjudande av produkter och tjänster till sina kunder och leverantörer i alla sektorer och geografier. Den nybildade koncernen kommer ha en årlig omsättning på cirka 5,3 miljarder euro, inklusive 3,3 miljoner ton sålt papper.

Förslag om förvärv

Enligt ett pressmeddelande från Antalis, så välkomnar företagets styrelse den planerade kombinationen med KPP.

– Det förvärvsförslag som lämnats in av KPP, valdes efter en öppen och konkurrenskraftig process, konstaterar Hervé Poncin, koncernchef för Antalis.

– Antalis, dess ledning och anställda är mycket nöjda med den här kombinationen med KPP som gör det möjligt att öppna ett nytt kapitel i vår internationella utveckling. Det kommer att ge Antalis de nödvändiga medlen för att stödja vår utveckling och stärka marknadspositionen.

 

Antalis fakta om sig själva:

Antalis är ledande inom B2B-distribution av papper (nummer 1 över hela världen utanför USA) och industriell förpackning, och nummer två inom distributionen av visuella kommunikationsmedier i Europa. År 2019 rapporterade koncernen en försäljning på 2,1 miljarder euro och sysselsatte 4 700 personer som betjänade över 115 000 kunder i 39 länder. Genom sina 117 distributionscenter levererar Antalis cirka 11 000 leveranser per dag över hela världen och distribuerade 1,1 miljoner ton papper.

Läs vidare

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx

Packnorth och Packnews går samman

De två nyhetssajterna Packnorth och Packnews slås ihop hos nystartade AGI Media, och från och med den 1 februari kan de senaste förpackningsnyheterna läsas på packnews.se. Tidningen nord emballage ingår också i sammanslagningen och byter samtidigt namn till Packnews.
SignPrint-och-nord_emballage-2023-ver1-scaled

Packnorth och Packnews går samman

De två nyhetssajterna Packnorth och Packnews slås ihop hos nystartade AGI Media, och från och med den 1 februari kan de senaste förpackningsnyheterna läsas på packnews.se. Tidningen nord emballage ingår också i sammanslagningen och byter samtidigt namn till Packnews.
SignPrint-och-nord_emballage-2023-ver1-scaled

Så blir Interpack 2023

Vi tittar närmare på Interpack 2023. En fullbokad mässa där totalt 18 hallar fördelas mellan förpackningsbranschens alla olika fokusområden.
Interpack17_JV5342-scaled

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker